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Eugen Onegin

Lyrical scenes in three acts by Pyotr I. Tchaikovsky

Musical Theatre
Marguerre-Saal
Verse by Konstantin S. Shilovsky and Pyotr I. Tchaikovsky / based on the verse novel by Alexander S. Pushkin / in Russian with German supertitles

[recommended for ages 15 and up]

Tatiana sees the world through her books, quite unlike her sister Olga who has a zest for life and arouses the poet Lensky’s passion. When Lensky introduces Eugene Onegin to the sisters that world suddenly becomes real for Tatiana as well. In a long letter to Onegin, she reveals her feelings for him, realising herself that she is in love. But Onegin rejects Tatiana. Years later, when Onegin meets the now married Tatiana, he admits his fatal mistake. Even though Tatiana still has feelings for him, Onegin’s profession comes too late.

Tchaikovsky put a lot of emphasis on transforming the poetry of Pushkin’s verses into music. Consequently, he called his piece »lyrical scenes«. Premiering at the Moscow Conservatory in 1879, their success was limited. After their second performance in Saint Petersburg a few years later, however, they became a frequently played masterpiece.

Musical Direction
Roland Kluttig

On

23.9.2023

28.9.2023

1.10.2023

3.10.2023

8.10.2023

12.11.2023

1.4.2024

7.4.2024

Dietger Holm

On

14.10.2023

30.10.2023

13.4.2024

22.4.2024

Direction
Stage Design
Dirk Becker
Costume Design
Lighting Design
Ralph Schanz
Choreography
Dramaturgy
Education
Larina, Gutsbesitzerin
Vera Semieniuk

On

23.9.2023

28.9.2023

1.10.2023

3.10.2023

8.10.2023

14.10.2023

30.10.2023

12.11.2023

7.4.2024

22.4.2024

Viola Zimmermann

On

1.4.2024

13.4.2024

Tatjana, ältere Tochter
Olga, jüngere Tochter
Zlata Khershberg-Reith

On

23.9.2023

8.10.2023

14.10.2023

30.10.2023

1.4.2024

7.4.2024

13.4.2024

22.4.2024

Aebh Kelly

On

28.9.2023

1.10.2023

3.10.2023

12.11.2023

Filipjewna, Kinderfrau
Eugen Onegin
Lenski, ein Dichter
Jaesung Kim

On

23.9.2023

1.10.2023

3.10.2023

14.10.2023

30.10.2023

12.11.2023

João Terleira

On

28.9.2023

8.10.2023

Fürst Gremin
Saretzki, Sekundant
Ein Hauptmann
Gideon Henska
Triquet, ein Franzose
João Terleira

On

23.9.2023

3.10.2023

14.10.2023

22.4.2024

Sang-Hoon Lee

On

28.9.2023

1.10.2023

8.10.2023

30.10.2023

12.11.2023

13.4.2024

Vorsänger
Dagang Zhang

On

23.9.2023

28.9.2023

1.10.2023

8.10.2023

30.10.2023

1.4.2024

13.4.2024

Adrien Mechler

On

3.10.2023

14.10.2023

12.11.2023

7.4.2024

22.4.2024

Chor des Theaters und Orchesters Heidelberg
Statisterie des Theaters und Orchesters Heidelberg
Director of Studies
Hanna Klose
Musical Rehearsals
Hanna Klose, Kens Lui, Manon Parmentier; Paul Taubitz, Johannes Zimmermann (Einstudierung 2022/23), Michael Pichler (Choreinstudierung 2022/23)
Stage Manager
Anni Klatte
Assistant Stage Design
Bettina Ernst
Costume Assistant
Nora Kirschmeier
Direction Hospitanz
Joseph Noble
Costume Hospitanz
Laura Meisel, Antonia Semmler
Speech Coaching (Soloists)
Zlata Khershberg-Reith
Speech Coaching (Choir)
Ekaterina Streckert
Supertitles Creation
Ulrike Schumann
Supertitles Management
Gabriele Carta, Ayana Friederike Kehr, Annabelle Woycke

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to an introduction by Ulrike Schumann (in German) here.

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Trailer by Siegersbuschfilm

»Hier passt alles zusammen«, freut sich Nike Luber in der Rhein-Neckar-Zeitung (25. September 2023). Eine »kluge Wahl« zum Spielzeitauftakt sei diese Oper, deren »kammerspielartigen Charakter« die Inszenierung von Sonja Trebes »geschickt« unterstreiche. Die Solisten gingen »ganz in ihren Rollen auf« und auch der Opernchor mache seine Sache »großartig«. »Emotionalität und Tragik« der Protagonisten, aber auch »Spott und Herzlosigkeit« der sie umgebenden Gesellschaft würden auch aus dem Orchestergraben getragen: Das Philharmonische Orchester Heidelberg zeige unter Roland Kluttig eine »transparente, klangschöne und ausdrucksvolle Interpretation«. Fazit der Rezensentin: »Solisten, Chor, Orchester und Inszenierung ergeben gemeinsam eine spannende Erzählung vom Scheitern einer großen Liebe.«

Einen »wohltönenden«, »akzentreichen«, »gelungene[n] Spielzeitauftakt« attestiert Hans-Günter Fischer dem Opernabend im Mannheimer Morgen (25. September 2023). Ein »Glücksgriff« sei Indre Pelakauskaite mit ihrem Rollendebüt als Tatjana: »emotional enthemmt, doch stimmlich kontrolliert«. »Ovationen« habe auch Neuzugang Jaesung Kim als Lenski ernten können, Lob des Rezensenten auch für das von Roland Kluttig »neu belebte und beatmete Orchester« und den von Virginie Déjos »präzise einstudierten« Chor.

»Dieser Heidelberger ›Onegin‹ ist einer der besten, den man derzeit erleben kann«, so das Fazit von Bernd Künzig, der für SWR2 die Premiere in Heidelberg besuchte. Seinen Beitrag, gesendet im Magazin »Kultur aktuell« am 25. September 2023, können Sie im Online-Angebot des Südwestrundfunks in voller Länge nachhören.

»Gelungen« findet Eckhard Britsch im Online-Magazin theaterpur (26. September 2023) die Umsetzung des »Seelendramas«. Das liege an der auf die »Figuren konzentrierte Regie« von Sonja Trebes und die »ausgezeichnete Gesangsleistung« des Ensembles, das bis in die kleinen Partien gut besetzt sei. »Guter Chor und gutes Orchester« stellt der Rezensent fest, und: »Am Ende waren alle hoch zufrieden mit dem verheißungsvollen Saisonauftakt.«