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Blueprint

by Leonie Lorena Wyss

World premiere
World premiere
Theatre
Zwinger 1
Autor*innenpreis des Heidelberger Stückemarkts 2023 / in German

Blue is gone. It’s gone from the world, gone from the protagonist’s perception. Despite the fact that blue has been such an important, such a warm colour in the young woman’s life. It is not just blue that has been lost, it is also a great love that has been lost to an untimely death. The mourning process is accompanied by memories of growing up as a girl and woman, as a young queer person between the gaggle of adolescent cousins, discovering her own desires and meeting her great love. In »Blueprint«, Leonie Lorena Wyss uses bold language to tell this story in a very entertaining and rhythmic way.

Leonie Lorena Wyss, born in Basel in 1997, is currently studying Language Arts at the University of Applied Arts in Vienna after studying Cultural Studies and Aesthetic Practice in Hildesheim. In 2022, Wyss was nominated for the Hans Gratzer Scholarship at Schauspielhaus Wien. Wyss received the Retzhofer Dramapreis 2023 for the play »Muttertier«.


Content notes

Direction
Stage and Costumes
Music
Dramaturgy
Theatre Education
Mareike Schneider
Der*die Autor*in (Toneinspielung)
Live-Musiker
Assistant Director and Stage Manager
Corinna Reichle
Soufflage
Sara Eichhorn
Costume Assistant
Isabella Häußler
Hospitanz Direction
Helena Radeke 

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to an introduction by Maria Schneider (in German) here.

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Trailer by Siegersbuschfilm

»Poetisch und pointiert«, mit »viele[n] Freiräume[n] für eigene Gedanken« habe Hannah Frauenrath aus Leonie Lorena Wyss‘ Vorlage ein »›Frühlingserwachen‹ der anderen Art« gemacht, schreibt Volker Oesterreich in der Rhein-Neckar-Zeitung (27. April 2024). Mit »überaus sinnlichem Sprachduktus« und in einem »geschickt konzipiert[en]« Bühnenbild werde das Publikum vom Ensemble, das »ganze Arbeit« leiste, in ein »Schneckenhaus der Gefühle entführt«.

»Körper- und Identitätszuschreibungen von Weiblichkeit« würden von Leonie Lorena Wyss »entschleiert«, schreibt Martina Jacobi in der Deutschen Bühne (online, 27. April 2024). Regisseurin Hannah Frauenrath nehme den Titel beim Wort und arbeite mit »Lebensentwürfen, die von der gesellschaftlichen Norm abweichen«. Aus dem »vielerorts humorgeladenen Text« schälten sich auch »schmerzhafte Themen« heraus und das Ensemble spiele sich den »poetischen Text« wie in einer »gut einstudierte[n] Choreografie« gegenseitig zu.

Für die nachtkritik (online, 27. April 2024) sah Steffen Becker eine »flipperkugelflinke Inszenierung« von Hannah Frauenrath: ihre vier Schauspielerinnen verkörperten »konsequent verschiedene Facetten der Protagonistin« und seien von der Regie »so (gut) aufeinander abgestimmt, dass der Monolog der Textfassung nie als solcher« erscheine. Der Abend verleihe das Tempo. Text und Regie holten aus ihrer »Blaupause« »viel mehr als die schon oft dagewesenen Szenen« heraus und legten eine »Achterbahn der (queeren) Gefühle durch den Theaterraum«.