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King Thrushbeard

Based on the fairy tale by the brothers Grimm

Heidelberger Schlossfestspiele
Heidelberger Schlossfestspiele
Young Theatre [6+]
Englischer Bau
Stage adaptation by Natascha Kalmbach / in German

King Friedrich’s daughter Aurelia is as beautiful as she is haughty. On top of that, she spends her days following her fancies instead of devoting her time to her royal duties. Therefore, her father decides it is time for Aurelia to take over the day-to-day business of the kingdom – ideally not alone but with someone at her side to support her. Aurelia’s father, King Friedrich, invites young marriageable noblemen from all over the world to his castle. Haughty as she is, Aurelia only scorns them: One is too obsessed with food, the other looks like a cricket and another has such an ugly beard that she calls him King Thrushbeard. Her father is mortified by her malice and promises her to the next best beggar. And quite unexpectedly, a beggar appears and takes the princess with him. Will the princess adjust to her new life?

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Stage and Costumes
Musik
Balthasar Wörner
Dramaturgy
Theatre Education
Prinzessin Aurelia
König Christian von der Mark Waldsee, Drosselbart
König Jo von Romeo/König Wolfgang-Maria von Köthen-Zechen/Korbverkäuferin
König Lukullus von Essen zu Darmstadt/König Franz von Mutterstadt
König Siegfried Strahl von Rüdenstadt zu Wolfsburg-Zwingenburg-Schwalln/Herzog Balthasar von Mathemanien/Fischhändler
König Friedrich, Vater von Aurelia

Regisseurin Natascha Kalmbach habe mit einer »pfiffigen« Inszenierung das grimmsche Märchen »entstaubt«, schreibt Ingeborg Salomon in der Rhein-Neckar-Zeitung (13. Juni 2023). Für einen »gelungenen Open-Air-Theaterbesuch« sei alles dabei gewesen: Vom »zauberhaften und wandlungsfähigen Bühnenbild« über »originelle und farbenfreudige« Kostüme bis zum »spielerischen Fechtduell«. Nach 80 »kurzweiligen Minuten« sei das gesamte Team »mit begeistertem Applaus« gefeiert worden.

Eine »umjubelte Premiere« sah Sibylle Dornseiff für den Mannheimer Morgen (13. Juni 2023), bei der im Publikum »dauernd gekichert, gegluckst und gelacht« worden sei. Natascha Kalmbach habe das bekannte Märchen mit Musik »agil und lebendig inszeniert« und in ihrer Bühnenfassung die Figuren »zeitgemäßer gedeutet«. Die große Bühne sei mit »viel Leben erfüllt« und lasse Raum für »beredte Körpersprache, für bewegungsintensive Szenen […] und für allerlei lustige Gefechte«.