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Werther

Opera by Jules Massenet

Musical Theatre
Marguerre-Saal
Libretto by Édouard Blau, Paul Milliet and Georges Hartmann based on Johann Wolfgang Goethe’s novel »The Sorrows of Young Werther« / in French with German supertitles
[recommended for ages 16 and up]

Werther loves Charlotte. But on her mother's deathbed Charlotte promised her to marry her fiancé Albert. Living in her father’s house with her seven younger siblings, she has been taking care of them dutifully since her mother’s death. It’s a snowy Christmas Day in Wetzlar when Werther borrows a pistol from Albert to take the only way out he can see.

Jules Massenet puts Goethe's epistolary novel on the big opera stage. His colourful and emotionally profound compositions do not just set to music one of the most tragic love stories in literary history but also the feeling of a generation striving for freedom as well as their clash with the existing world order.


Content notes

canceled

Werther

Opera by Jules Massenet
[recommended for ages 16 and up]
One interval

In the performance on 22 March 2025, we are offering an auditory aid for people with visual impairments and anyone who would like a little more explanation.

In the performance on 21 April 2025, we are offering an auditory aid for people with visual impairments and anyone who would like a little more explanation.

Musical Direction
Direction
Stage Design
Costume Design
Marie-Luise Otto
Lighting Design
Ralf Kabrhel
Children's choir rehearsals
Dramaturgy
Education
Conducting
Mino Marani

On

31.1.2025

16.2.2025

7.3.2025

Dietger Holm

On

11.2.2025

17.4.2025

21.4.2025

Virginie Déjos

On

22.2.2025

22.3.2025

Werther
Der Amtsmann
Johann
Brühlmann
Charlotte
Kätchen
Kinder- und Jugendchor des Theaters und Orchesters Heidelberg Damen des Opernchors des Theaters und Orchesters Heidelberg Statisterie des Theaters und Orchesters Heidelberg Philharmonisches Orchester Heidelberg
Director of Studies
Hanna Klose
Musical Rehearsals
Hanna Klose, Manon Parmentier, Junyoung Kim, Nanami Yamane
Language Coaching
Manon Parmentier
Assistant Director
Georg Zahn
Stage Management
Emily Selmeczi
Assistant Stage Design
Judith Grätzer
Assistant Costumes
Clara Akemi Wilkening
Costume Internship
Katharina Kallert
Coordination of the Children's choir
Sara Springfeld
Dramaturgy Internship
Dana Pfaffenrot
Subtitles Creator
Thomas Böckstiegel
Supertitles Management
Meike Bergmann, Hyung-Kyu Kim, Sua Noh, Ricky Rösch, Sara Springfeld

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to an introduction by Thomas Böckstiegel here.

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Trailer by Siegersbuschfilm

In der Rheinpfalz (3. Februar 2025) lässt sich Frank Pommer im Laufe des Abends vom »Kraftwerk der Gefühle pack[en]«. Die Musik erklinge unter Mino Marani am Pult »in einer Mischung aus entfesselter Emphase und bitter-süßer Melancholie so, wie man sich Massenets Partitur umgesetzt wünscht«. Dazu werde »ganz außerordentlich […] gesungen«: Aus ihrer Tränenarie mache Marzia Marzo eine »stimmliche Glanznummer«, gestalte aber auch die Verzweiflung ihrer Charlotte mit »höchster Intensität«. Jaesung Kim als Werther sei »zu Höchstform« aufgelaufen mit einer »schlichtweg fantastischen […] metallisch-schillernden Durchschlagskraft« seiner Stimme.

Im Mannheimer Morgen (3. Februar 2025) berichtet Uwe Rauschelbach von einer »stürmischen Aufnahme« des Abends, in dem Regie und Bühne den »Liebes- und Gewissensqualen der Figuren Authentizität« verleihen würden. Das Philharmonische Orchester Heidelberg agiere unter Mino Marani »präsent und sensibel«, Jaesung Kim widme sich der Titelrolle mit »höchstmöglicher Ausdrucksintensität«, Marzia Marzo überzeuge als Charlotte mit »stimmlicher Variabilität« und Theresa Immerz als Sophie mit »höhensicherem wie verführerischem Sopran«.

Regisseur Jan Eßinger habe einen »zeitlosen Blick auf die tragische Geschichte« geworfen, schreibt Nike Luber in der Rhein-Neckar-Zeitung (3. Februar 2025), und arbeite mit »leicht verständlichen Symbolen und Assoziationen«. Jaesung Kim in der Titelrolle überzeuge mit »leidenschaftliche[m] Aufblühen der Stimme und gesungene[m] Seelenleid«, Marzia Marzo habe »feine Zwischentöne« gezeigt und »ausdrucksstark« die Verzweiflung ihrer Charlotte besungen. Der Kritikerin gefällt auch Theresa Immerz‘ Sophie mit »hellem, reinen Sopran« und der Kinder- und Jugendchors, der mit dem Weihnachtslied ein »Highlight« gesetzt habe.