Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

Carmen

Opera by Georges Bizet

Heidelberger Schlossfestspiele
Heidelberger Schlossfestspiele
Musical Theatre
Schlosshof
Libretto by Henri Meilhac and Ludovic Halévy based on a novella by Prosper Mérimée / In French, German narration

Carmen’s hunger for independence and self-determination fascinate the soldier Don José. For this woman he leaves his fiancé Micaëla. He quits his bourgeois life, becomes an outlaw himself and dives into the world of smugglers with Carmen. But Carmen knows how to shed this possessive and controlling corset with fatal consequences for the offended José, driven to extremes by his jealousy.

No other female character stirs emotions like Carmen. She is the prototype of the independent, empowered woman. Rich in melodies, this new version of Georges Bizet’s masterpiece will open the Heidelberg Schlossfestspiele 2025 as an open air performance.

Due to high demand, selected dates of the 2026 summer season are now on sale.
Direction
Stage and Costumes
Lighting Design
Choir Rehearsals
Dramaturgy
Education
Conducting
Kens Lui

On

22.7.2025

23.7.2025

24.7.2025

Junyoung Kim

On

27.7.2025

29.7.2025

30.7.2025

Vorstellungsdirigat
Yannis Pouspourikas

On

28.6.2025

6.7.2025

8.7.2025

9.7.2025

19.7.2025

20.7.2025

Don José
Jaesung Kim

On

28.6.2025

6.7.2025

9.7.2025

20.7.2025

23.7.2025

27.7.2025

29.7.2025

Jihoon Park

On

8.7.2025

19.7.2025

22.7.2025

24.7.2025

30.7.2025

Escamillo
Ipča Ramanović

On

28.6.2025

8.7.2025

19.7.2025

22.7.2025

24.7.2025

29.7.2025

James Homann

On

6.7.2025

9.7.2025

20.7.2025

23.7.2025

27.7.2025

30.7.2025

Dancaïro / Moralès
Remendado
Zuniga
Carmen
Almerija Delic

On

28.6.2025

Anna Alàs i Jové

On

6.7.2025

8.7.2025

9.7.2025

20.7.2025

22.7.2025

24.7.2025

27.7.2025

30.7.2025

Nora Sourouzian

On

19.7.2025

23.7.2025

29.7.2025

Frasquita
Mercédès
Manuelitá
Sophie Melbinger

Daniils Pogoriless is a member of the opera studio Mascarade Opera Florence

Director of Studies
Hanna Klose
Musical rehearsals
Paul Breyer, Junyoung Kim, Hanna Klose, Manon Parmentier, Nanami Yamane
​Language coaching
Manon Parmentier
Assistant Direction and Evening theatre management
Lennart Kammler, Georg Zahn
Stage Management
Katharina von Zadow
Assistant Stage Design
Marie Paul
​Assistant Costumes
Lena Eibl
Hospitanz Costumes
Felicia Krahl

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to an introduction by Ulrike Schumann (in German) here.

Für die Rhein-Neckar-Zeitung (30. Juni 2025) berichtet Alexandra Beilharz, die Stärke des Abends liege in der »herrlichen Schlosshof-Kulisse, in der atmosphärischen Gestaltung […] sowie bei den Musikerinnen und Musikern«. »Nuancenreich« begleitet werde die »Spannung zwischen Liebesdrama, sanften Passagen, spanischen Melodien oder feuriger Stierkampfromantik« vom »geschickt in den Bühnenraum integrierte[n]« Philharmonischen Orchester Heidelberg unter Yannis Pouspourikas. Das Publikum werde durch die »dynamische Bühnengestaltung« ins Geschehen hineingezogen – die Ausstattung habe »hier mit wenigen Mitteln viel vollbracht«. Musikalische »Glanzlichter« zeigten, dass Carmen eine »großartige Opéra comique [sei], deren mitreißende Melodien und tragische Dimension man als sehr gute Unterhaltung begreifen und genießen darf«.

Im Mannheimer Morgen (30. Juni 2025) gefällt Hans-Günter Fischer Almerija Delic, deren Carmen »gefestigt und facettenreich zugleich« wirke – auch der »großartige« Jaesung Kim steigere sich »als Sänger rückhaltlos in seinen Part hinein«, dem stehe Indre Pelakauskaite als Micaela nicht nach. Auch dem »exzellenten Heidelberger Opernchor« und dem Philharmonischen Orchester Heidelberg glücke es, »Bizets Musik zu feiern«.

With kind support of