Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

Death of a Salesman

by Arthur Miller

Theatre
Alter Saal
German by Volker Schlöndorff and Florian Hopf / in German
[recommended for ages 15 and up]

Willy Loman has been a salesman for over 40 years. Business is going well. Or rather: was going well. For some time now, business has been slow and Willy expects to be let go and things are going downhill with his two sons, Happy and Biff, as well. And that even though Biff used to be a huge success. Plagued by his professional failures, the constantly growing pressure of capitalistic optimisation and the undoing of his meticulously created and internalised family image, Willy is lost in a furious maelstrom of illusion and reality. Romanticised past and frustrating present combine to create a gruelling life lie turning Willy’s briefcase of samples from work equipment into a symbol for the discontinued sample »Loman«.

After »Minna von Barnhelm« Arthur Miller’s »Death of a Salesman« is Ronny Jakubaschk's second stage production in Heidelberg, focusing on a text where comedy and tragedy go hand in hand.



Content notes

Direction
Stage Design
Costume Design
Music
Lighting Design
Ralf Kabrhel
Dramaturgy
Theatre Education
Willy Loman
Bernard / Howard Wagner
Geister der Vergangenheit
Assistant Direction
Corinna Reichle
Stage Management
Burkhard Reitz
Soufflage
Henner John
Hospitanz Direction
Evelyn Neyer
Assistant Stage Design
Marie Paul
Assistant Costumes
Lena Eibl

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to an introduction by Maria Schneider (in German) here.

Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer by Siegersbuschfilm

In Ronny Jakubaschks Inszenierung ermögliche sein »Mut zur Beschränkung« dem Ensemble, die »Komplexitäten des Stücks in der Tiefe auszuloten und auch 2,5 Stunden kurz wirken zu lassen«, bemerkt Armen Begic in der Rhein-Neckar-Zeitung (22. April 2025). Die Fülle an Themen werde ausgeschöpft – »ob es die Frage nach dem Wert des amerikanischen Traums ist, die schwierigen sozialen Beziehungen zwischen den Figuren oder die Bedeutung des Individuums in einer kapitalistischen Gesellschaft« – und der Schluss lasse das Stück »aktueller denn je wirken« – gespielt von einem Ensemble, in dem »nicht nur Seifert und Spiegelberg brillieren«, so der Rezensent.

»Sehenswert und aktuell« findet Martin Vögele im Mannheimer Morgen (22. April 2025) Ronny Jakubaschks Inszenierung, die exemplarisch zeige, wie »aus streben und träumen eine endlose Hetzjagd - und aus dem Jäger ein Gejagter – wird«. Gezeigt werde »schlichtweg hervorragendes, berührend intensives Schauspiel«, vor allem in der finalen Konfrontation von Willy – Andreas Seifert mit »präzisem Spiel« – mit Biff – »glänzend« gespielt von Leon Maria Spiegelberg. Überzeugend findet der Rezensent auch die anderen Ensemblemitglieder, die »stimmige« Musik und das Bühnenbild, das »plastisch in Szene« setze, »wie klein und gefangen ein Mensch angesichts von großen Träumen und übersteigerten Erwartungen wirken kann«.