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King Lear – His Last Walk

by Pavlo Arie / based on an idea by William Shakespeare / translated from Ukrainian by Sebastian Anton

Theatre
Marguerre-Saal
in German
[recommended for ages 16 and up]

King Lear has divided his kingdom and wants to bequeath it to his three daughters. When it seems that Cordelia, the youngest, does not show him enough love, he disowns her. Power is now divided between Goneril and Regan who soon consider their father to be nothing but an annoying burden. And King Lear can’t let go. He still thinks himself in office and in power. Even though the memory of it slowly fades away. An end game.

Ukrainian theatre makers Stas Zhyrkov and Pavlo Arie had a guest performance at Heidelberger Stückemarkt in 2017. They are now working on a modern version of Shakespeare’s famous tragedy.

 

Content notes

 

Direction
Stage Design and Costumes
Lighting Design
Simone Kalt
Dramaturgy
Theatre Education
Cordelia
Françoise
Gloster
Assistant Direction
Therese von Aretin
Interpreter and Translator
Sebastian Anton
Stage Management
Joris Freisinger
Soufflage
Sarah Kreß
Hospitanz Direction
Ronja Lehnert
Assistant Stage Design
Judith Grätzer
Assistant Costumes
Clara Akemi Wilkening

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to an introduction by Jürgen Popig (in German) here.

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Trailer by Siegersbuschfilm

In der Deutschen Bühne (6. Juli 2025) schreibt Manfred Jahnke, Regisseur Stas Zhyrkov interessiere an diesem Lear die »Studie einer Demenz«. Er zeige in seiner Inszenierung den »Verlust eines Menschen, der am Ende doch wieder zu sich findet« – und das werde von Hans Fleischmann in der Titelrolle »großartig […] erspielt«. Überhaupt ein »großartige[s] Ensemble«, meint der Kritiker, das die »Geschichte des asozialen Verlusts« erzähle. Dass der Regisseur mit seinem Ausstattungsteam auch »klare bildhafte Zeichen« als Übersetzung der »inneren Vorgänge« finde, gefällt dem Rezensenten überdies.

Pavlo Arie und Stas Zhyrkov zeigten in ihrer Adaption, wie »eine Demenz-Erkrankung eine Persönlichkeit Schritt für Schritt aushöhlen kann«, schreibt Volker Oesterreich in der Rhein-Neckar-Zeitung (7. Juli 2025). Wie Hans Fleischmann den »psychische[n] Verfall« zeichne und ihm seine »ganze kraftvolle Dickschädeligkeit« verleihe, habe »beachtliches Format«.

 

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