Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

The Lost Honour of Katharina Blum

or: how violence develops and where it can lead / after the novel by Heinrich Böll

Theatre
Marguerre-Saal
treated by John von Düffel / in German without supertitles
[recommended for ages 16 and up]

A young woman meets a man at a party. They spend the night together. In the morning, he is gone, but the police are at her door. She is accused of having abetted a wanted terrorist. Katharina Blum is interrogated in a humiliating manner, and there ensues a rapid dynamic that exposes her to condemnation. The tabloids get a hold of the story and make the most of it – she is staged as the real culprit and her life is destroyed with lasting effect as the media pay no heed to either the presumption of innocence or her privacy.

A good half century after Heinrich Böll sought to castigate the power of the media with his novel, our society is menaced by trolling, hatespeech and cyberbullying. How does this form of violence develop – and what do we do against it?

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Stage and Costumes
Ilka Meier
Music
Lighting Design
Ralph Schanz
Dramaturgy
Theatre Education
Mareike Schneider
Katharina Blum
Hauptkommissar Beizmenne / Alois Sträubleder / Wilhelm Brettloh
Staatsanwalt Hach / Dr. Hubert Blorna
Dr. Trude Blorna / Frau Pelzer / Frau Schmil / Hertha Scheumel
Kriminalassistent Moeding / Werner Tötges
Assistant Director
Georg Zahn, Klaudia Rzezniczak
Inspizienz
Joris Freisinger
Stage Manager
Sarah Kreß 
Stage Design Assistant
Ekaterina Degering
Costume Assistant
Oktavia Zyta Herbst

Listen to an introduction in German by Lene Grösch here.

Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer by Siegersbusch Film

Die »so präzise[...] wie packende[...] Inszenierung des Böll-Stoff[s]« von Ruth Messing zeige, dass der »medienkritische Bestseller« auch fast 50 Jahre nach seiner Veröffentlichung »nichts von seiner Brisanz verloren« habe, schreibt Volker Oesterreich in der Rhein-Neckar-Zeitung (19. September 2022). »Genial« findet der Kritiker, wie das Bühnenbild von Ilka Meier die Grundsätze der Presse- und Meinungsfreiheit ins Zentrum rückt und »klug«, wie die Regisseurin und Esra Schreier in der Titelrolle die Emotionen der Katharina Blum eindrücklich als »stille Verzweiflung« zeigten. Lob des Kritikers für alle Ensemblemitglieder in ihren verschiedenen Rollen insgesamt, inklusive »wunderbar prollig-drollig[er]« Darstellungen und »waschechte[r] Slapstick-Nummer[n]«: »So kommt bei aller Tragik auch die Komik nicht zu kurz.«