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The Love for Three Oranges

Opera in four acts and a prologue by Sergei Prokofiev

Musical Theatre
Marguerre-Saal
Poetry by the composer following Carlo Gozzi / German version by Jürgen Beythien und Eberhard Sprinkin / in German with German supertitles
[recommended for ages 13 and up]

Commotion in the world of theatre! Which stage form is the truest? Tragedy and comedy are in embittered enmity. Who tells the best tale? Evidence is called for, so raise the curtain for »The Love for the Three Oranges«. What does it take to make the better story? Firstly, a pitiful fate: the prince who never laughs; secondly, great tragedy: the prince laughs after all, only once, but unfortunately at the evil sorceress, who immediately condemns him to said love for the oranges; and thirdly, counter-magic: the oranges are really three enchanted princesses, of whom the prince can at least save one with the aid of the good sorcerer. How does the best tale end? Is it a sad or happy end? Can the poets agree? And what does the audience think?

Sergei Prokofiev's opera, premiered in Chicago in 1921, is a fairy tale, fable, wicked satire and ironic parody. Most of all, however, it is great theatre about the theatre.

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Musical Direction
Elias Grandy

On

11.3.2023

14.3.2023

19.3.2023

27.5.2023

Dietger Holm

On

26.3.2023

28.3.2023

2.4.2023

10.4.2023

Diego Martin-Etxebarria

On

12.5.2023

Yura Yang

On

18.5.2023

Direction
Stage Design
Ralph Zeger
Costumes
Lighting Design
Karsten Rischer
Choir Direction
Dramaturgy
Music Theatre Education
Der König / Die Köchin
Der Prinz
Prinzessin Clarisse
Truffaldino
Pantalon / Farfarello
Fata Morgana
Smeraldine
Prinzessin Ninetta
Prinzessin Linetta
Prinzessin Nicoletta
Zeremonienmeister
Herold
Trompeter
Spötter, Tragische, Komische, Lyrische, Hohlköpfe, kleine Teufel, Ärzte, Höflinge
Chor und Extrachor des Theaters und Orchesters Heidelberg
Statisterie des Theaters und Orchesters Heidelberg
Director of Studies
Johannes Zimmermann
Assistant Director
Lennart Kammler
Assistant Stage Design
Bettina Ernst
Stage Design Hospitanz
Fiona Aberle
Stage Management
Sandra Wisotzki
Costume Assistant
Alissa Schaaf
Costume Hospitanz
Anne Mauch, Clara Wilkening
Technical Director
Peer Rudolph
Assistant to the Artistic Director
Aysha Tetzner
Assistant to the Technical Director
Nadine Bork
Technical Production Manager
Jens Weise
Head of Stage Technology
Michaela Abts
Stage Foreman
Brandon Ess
Head of the Lighting Department
Ralf Kabrhel
Head of Sound Department
Alexander Wodniok
Sound Master
Luisa Lange, Nils Bradatsch
Voluntary Social Year in the Sound Department
Edda Wasserbauer
Head of Props
Anna Waldenmaier, Jürgen Kohl-Wilz
Props Manager
Laurenz Micke, Christiane Petersen
Head of Costume Department
Katharina Kromminga, Kristina Flachs (Deputy)
Wardrobe Master Women
Dagmar Gröver
Wardrobe Master Men
Alexandra Partzsch, Baika Bettag
Head of the Dressing Room
Sabrina Flitsch
Head of Make-up
Kerstin Geiger
Make-up Artist
Benita Breetzke, Emma Gross, Tekoshin Güzel, Merit Grave/Daniela Werner, Marlene Miensopust, Olga Pavychenko
Head of the Paint Shop
Dietmar Lechner
Theatre Sculptor
Dmitry Sludyanin, Christian Piwellek
Head of the Decoration Workshop
Markus Rothmund
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weis
Head of the Carpentry
Klaus Volpp
Partial Decoration Construction
Backstage Jonscher GmbH

Listen to an introduction by Ulrike Schumann (in German) here.

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Trailer by Siegersbuschfilm

In der Rhein-Neckar-Zeitung (13. März 2023) freut sich Nike Luber über die »kurzweilige Inszenierung« von Guillermo Amaya, der die verschiedenen Ebenen der Vorlage »geschickt« eingefangen habe – dazu ein »witziges, schnell wandelbares Bühnenbild« und »fantasievolle« Kostüme. »Absolut überzeugend« würden Ensemble, Chor und Orchester unter GMD Elias Grandy den »ganz eigenen Tonfall« und Prokofjews »Komik in den Soli und Chorsätzen« treffen. Fazit der Rezensentin: »›Die Liebe zu den drei Orangen‹ ist bestes Opernvergnügen.«

»So geht Unterhaltung auf hohem Niveau«, schreibt Frank Pommer in der Rheinpfalz (13. März 2023). Ein »Heidenspaß« seien Geschichte und Musik, die das Team um Regisseur Guillermo Amaya in Heidelberg als »grell-bunte Variété-Show« in »pralles, lebendiges Theater« verwandelten. Neben dem »überzeugenden Ensemble« und dem »blendend aufgelegten Chor« nennt der Kritiker auch das Philharmonische Orchester unter GMD Elias Grandy: »Das ist vom ersten Takt des Prologs an Musizieren unter Hochspannung«.

Eckhard Britsch ließ sich für den Mannheimer Morgen (13. März 2023) »gern verzaubern« von dem so »skurril und grotesk, so absurd und gleichwohl charmant[en]« Märchen. »Überzeugend« findet der Kritiker die »individuell typisierten« Sängerdarsteller*innen und die »präzise, prägnant und illustrativ in Szene« gesetzte Musik.