Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

The Still Life

by Caren Jeß

World premiere
World premiere
Theatre
Kurpfälzisches Museum
in German without supertitles

A humanities scholar is standing in front of a painting. A still life. The protagonist is sitting in this still life. Let's call him Frank. He's a prime example of his era – the Biedermeier age. But the nineteenth century is over. We no longer live in a monarchy and we are against authorities. We like to have our own opinion! What do you say, Frank? But what has remained from our withdrawal into the private sphere? Sofa lounges have regained the love of the middle classes as a place of retreat – even before the pandemic, all the more so now. Also, aren't we seeing a resurgence of the prim and proper? There's a fire raging outside and no-one's raising their fists. Why is everyone tired of politics, why the fear to finally change things that so urgently need to be changed? When will the struggle begin to shift what needs to be shifted? Probably when it's too late. Isn't it already? Caren Jeß dissects societal change and its side effects. »The struggle for greater justice is biding its time in the headlock of reactionary conditions. People change their clothes every now and then, but inside they stay the same.«
 

»The Still Life« will be premiered as part of Remmidemmi. The Resistance Festival and can be seen on 7., 8. and 9. October 2022 at Route 1: Boycotters.

Director
Costumes
Artistic Collaboration
Der Protagonist
Die Geisteswissenschaftlerin
Die Fußnoten
Assistant Director
Klaudia Rzezniczak
Soufflage
Henner John
Direction Hospitanz
Jule Meyer
Künstlerische Leitung
Holger Schultze
Künstlerische Produktionsleitung
Felix Heimbach, Michael Letmathe
Mitarbeit Produktionsleitung
Catherine Schlüter
Technischer Direktor
Peer Rudolph
Assistentin des Technischen Direktors und Organisation
Aysha Tetzner
Technisches Büro, Assistentin der Technischen Leitung
Nadine Bork
Technischer Produktionsleiter
Jens Weise
Technischer Leiter Zwinger
Roberto Martinez Licona
Leiter der Beleuchtungsabteilung
Ralf Kabrhel
Licht
Niklas Ott
Leiterin der Kostümabteilung
Katharina Kromminga, Kristina Flachs (Stellv.)
Kostümmalerin
Kristina Flachs
Leiterin der Ankleiderei
Sabrina Flitsch
Gewandmeisterin
Dagmar Gröver
Praktikantinnen
Xenia Jorich, Clara Wilkening, Anne Mauch (FSJ)
Chefmaskenbildnerin
Kerstin Geiger, Martina Müller (Stellv.)
Abendmaske (alternierend)
Tekoshin Güzel, Olga Pavychenko
Stellvertretender Leiter der Requisite
Jürgen Kohl-Wilz
Requisite
Jürgen Kohl-Wilz, Laurenz Micke
Leiter des Malersaals
Dietmar Lechner
Leiter der Dekorationswerkstatt
Markus Rothmund
Leiter der Schlosserei
Karl-Heinz Weis
Leiter der Schreinerei
Klaus Volpp

Der Festivalpodcast »Remmidemmi/Hinterbühne« gibt Einblicke in die Köpfe hinter den Stücken.
Im Gespräch beim Podcast #03: Caren Jeß, Michael Letmathe und Tuğsal Moğul

Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer by Siegersbusch Film

»Brillant« findet Ralf-Carl Langhals im Mannheimer Morgen (10. Oktober 2022) Caren Jeß‘ »messerscharfen Parforceritt durch die Geistesgeschichte bürgerlicher Fluchtversuche« ins Private, umgesetzt in der »gelungene[n] Regie« von Tugsal Mogul im Blauen Salon des Kurpfälzischen Museums.

»Geistreich, pfiffig, kurzweilig« sei Caren Jeß` »Parodie eines kulturwissenschaftlichen Seminars« über das Biedermeier, meint Volker Oesterreich in der Rhein-Neckar-Zeitung (8. Oktober 2022): »Wenn alle Uniseminare so liefen wie diese Inszenierung Tugsal Moguls, dann müsste die altehrwürdige Institution die Schotten dichtmachen – wegen Überfüllung.«