Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

As the Moon Roars Through the Neckar Valley

Songs and texts from the Romantic exile of Schumann, Heine, Eichendorff and others

Theatre, Musical Theatre
Zwinger 1
in German without supertitles
[recommended for ages 14 and up]

So they are stuck. On the run, in exile, they are stuck with their few possessions and are looking back across the border, the river, back towards their home. They fight, they fall in love and then grow apart from each other. They bandy about songs and texts and find companionship in choir singing. An interdisciplinary ensemble of theatre and musical theatre is hunting for clues with Holger Schultze, casting a relishing and reserved look onto Romanticism – then and now.

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Musical Direction
Stage and Costumes
Lighting Design
Ralf Kabrhel
Theatre Education
Mareike Schneider Jeremy Heiß Judith Raspe
Schlagzeug
Johann Polzer
Direction Staff
Georg Zahn
Stage Manager
Florian Huber
Technical Director
Peer Rudolph
Technical Manager Zwinger
Roberto Martinez
Stage Foreman
Andreas Murph Leirich
Head of Lighting Department
Ralf Kabrhel
Foreman Lighting Zwinger
Jonah Fellhauer
Head of Sound Department
Alexander Wodniok
Sound
Miloslav Popov, Tobias Schürmann
Head of Costume Department
Katharina Kromminga, Kristina Flachs (stellv.)
Wardrobe Master Women
Dagmar Gröver
Wardrobe Master Man
Rebecca Meurer, Katja Ulrich, Baika Bettag
Make-Up Artist
Ramona Bauer, Laura Stumpf
Head of Props
Lotte Linnenbrügger
Props Manager
Jürgen Wilz
Head of the Paint Shop
Dietmar Lechner
Head of the Decoration Workshop
Markus Rothmund
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weis
Head of the Carpentry Shop
Klaus Volpp

Listen to an introduction in German by Ulrike Schumann and Jürgen Popig here.

Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer by Siegersbusch Film

»Wer solche Darsteller hat, muss sich um das Theater keine Sorgen machen«, freut sich Matthias Roth in der Rhein-Neckar-Zeitung (28. September 2020). Die »grandiosen« musikalischen Arrangements funktionierten auch deshalb »so wunderbar«, weil die beteiligten Darsteller*innen so »fabelhaft« agierten. Holger Schultzes »wunderbare Revue« reiche »weit in der Geschichte zurück und in die Gegenwart hinein«, verhandle nicht nur das romantische Gefühl, sondern auch den politischen Hintergrund, und mancher Text entpuppe sich als durchaus aktuell. Fazit des Rezensenten: Es sei ein Abend, »der in 90 Minuten alles vergessen lässt, was derzeit die Gemüter beschäftigt. Was kann Theater Besseres bieten?«

Im Mannheimer Morgen (29. September 2020) berichtet Martin Vögele, die Text- und Musiksammlung zwischen »Zerrissenheit« und »Hingerissenheit« bündele sich zu einem »fulminanten Theaterreigen, der Witz, Leidenschaft, Melancholie mit den Mitteln größter Musikalität zum Klingen« bringe. »Hervorragendes« leisteten nicht nur die Musiker an Klavier, Schlagzeug und Akkordeon, sondern vor allem Darsteller*innen aus den Sparten Musiktheater und Schauspiel: »sie singen und spielen (was auch im je uneigentlichen Metier prächtig gelingt)«.