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Tyll

after a novel by Daniel Kehlmann

Theatre
Zwinger 1
in a version by Maxime Mourot, Leo Schenkel and Andreas Weinmann / in German without supertitles
[recommended for ages 15 and up]

Tyll Ulenspiegel, fool, jester and agitator, is caught up in the chaos of the Thirty Years' War. He witnesses bloody battles, experiences hunger, poverty, and religious fanaticism, encounters kings and queens, monks and peasants, writers and dragon experts.

Daniel Kehlmann's »Tyll« pictures an era in the form of baroque global theatre, the multilayered story of a war that still forms part of our collective consciousness as a great catastrophe of humanity. In the thick of it are the Winter King Friedrich V and his winter queen, Elisabeth Stuart, for whom Tyll acts as some-time court jester. This ties the story most intimately to Heidelberg Castle.

 

 

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Stage and Costumes
Lighting Design
Jonah Fellhauer
Dramaturgy
Theatre Education
Live Musik
Assistent Director
Goldie Röll
Soufflage
Sara Kreß
Assistant Costume
Nora Kirschmeier
Technical Director
Peer Rudolph 
Technical Production Manager
Jens Weise
Technical Manager Zwinger
Roberto Martinez
Technical Crew
Christian Brecht, Alexander Dressler, Jonah Fellhauer, Jose Roberto Martinez Licona, Christian Raudzis, Roland Rogg, Kirstin Rohleder, Martin Rohr, Andreas Schulz
Foreman Stage
Christian Brecht
Foreman Lighting
Jonah Fellhauer
Head of the Dressing Room
Katharina Krommiga, Kristina Flachs (stellv.)
Sabrina Flitsch
Costume Processing
Kristina Flachs
Wardrobe Women
Dagmar Gröver
Wardrobe Man
Katja Ulrich
Head of Make-Up
Kerstin Geiger, Martina Müller (stellv.)
Make-Up Artist
Ramona Bauer, Nadine Kindermann, Laura Stumpf
Head of Props
Lotte Linnenbrügger
Props Manager
Wolf Brückmann
Head of the Paint Shop
Dietmar Lechner
Head of the Decoration Shop
Markus Rothmund
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weiss
Head of the Carpentry Workshop
Klaus Volpp
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Trailer by Siegersbuschfilm

»Mit großem Geschick« und in passender Szenerie, die »Treppauf, Treppab« den Lauf der Geschichte verdeutliche, habe das Regie-Trio die Romanvorlage auf die Bühne übertragen, meint Volker Oesterreich in der Rhein-Neckar-Zeitung (6. Dezember 2021). Gelungen sei den Regisseuren eine »stimmige Szenenfolge wie aus einem Guss«. »Ordentlich Zunder« würden die sechs Ensemblemitglieder geben, die alle neben Tyll weitere Rollen verkörperten, die jeweils »zu kleinen Charakterstudien werden«.

Ob man einen »epischen Schelmenroman auf die Studiobühne« übertragen könne? »Das funktioniert«, so Jörg-Peter Klotz im Mannheimer Morgen (online, 5. Dezember 2021), man durchlebe als Zuschauer:in »durchaus die Essenz des Romans«. Dazu trügen die »atmosphärischen Sounds«, die »aussagekräftigen Kostüme« wie die »wandelbare« Bühne bei – und die »eindrucksvolle Ensembleleistung«. Dass die sechs Darstellenden »mit ihren ganz unterschiedlichen Eigenschaften und Spielweisen« immer wieder die Rollen wechselten, sei nicht verwirrend, sondern »habe Charme« und verleihe dem »undurchschaubaren Protagonisten Tyll Ulenspiegel« viele Facetten.

Cooperation with Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main
With kind support of