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Maria Magda

by Svenja Viola Bungarten

Theatre
Zwinger 1
Autor*innenpreis winner at the Heidelberger Stückemarkt 2021 / in German without supertitles
[recommended for ages 16 and up]

Maria, Magda and Hildie are three young women in a Catholic boarding school for difficult girls, somewhere in Germany, in the middle of a forest. Maria, the new arrival, quickly discovers that her companions firmly believe in supernatural occurrences in this place, superbly suited to fostering nightmares. Child witches, nuns in lots of thirteen and even God the Almighty haunt the girls' brains . »Ask about what's not been told!«, it whispers all around them, and that is exactly what they are doing: confident, stubborn, feminist: How do we resist the stories of those in power? Was the Immaculate Conception rape? Why, for God's sake, has Mirjam been neither seen nor heard from in two months?

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Stage Design
Lighting Design
Jonah Fellhauer
Music
Dramaturgy
Assistant Director and Stage Manager
Goldie Röll
Director Hospitanz
Lene Hanke
Costume Assistant
Nora Kirschmeier
Soufflage
Sarah Kreß, Sara Eichhorn
Technical Director
Peer Rudolph
Assistant Technical Production
Aysha Tetzner
Technical Production Manager
Jens Weise
Technical Manager Zwinger
Dirk Wiegleb
Head of Lighting Department
Ralf Kabrhel
Head of Sound Department
Alexander Wodniok
Head of Costume Department
Katharina Kromminga, Kristina Flachs (stellv.)
Wardrobe Master Women
Karen Becker
Wardrobe Master Man
Katja Ulrich, Alexandra Partzsch
Head of Props
Lotte Linnenbrügger
Props Manager
Wolf Brückmann
Head of the Paint Shop
Dietmar Lechner
Carpenter
Mario Hansen
Head of the Decoration Workshop
Markus Rothmund
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weis
Head of the Carpentry Shop
Klaus Volpp
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Trailer by Siegersbusch Film

Von der Eröffnung des Heidelberger Stückemarkts mit Svenja Viola Bungartens zwischen »Gothic-Highschool-Drama, Nonnen-Hexen-Horror und feministischem Manifest« changierendem Stück berichtet Martin Vögele im Mannheimer Morgen (2. Mai 2022). Regisseurin Brit Bartkowiak habe Bungartens Vorlage mit »gebührend aufgedrehter Verve und viel visuellem Vergnügen am Trash in Szene gesetzt«. Dem so »gekonnt wie lustvoll agierenden« Ensemble merke man den Spaß am Spiel mit ihren »Klischee-Figuren« an und schaue ihnen »gerne« zu, so der Kritiker.

Stilelemente aus »Schauerromantik und dem Horrorgenre« erkennt Volker Oesterreich, die in »einer bewusst überzeichneten Szenenfolge munter verhackstückt« würden. In der Deutschen Bühne (online, 30. April 2022) und in der Rhein-Neckar-Zeitung (2. Mai 2022) schreibt er weiter, Autorin und Regisseurin hätten »sichtlich Spaß daran, dieses Genre ordentlich durch die Mangel zu drehen, wobei ihnen das Publikum applausfreudig folgt«. »Höhepunkt des Abends« sei der »artistisch-virtuos inszenierte Schlagabtausch zwischen der Internatsnovizin Maria und dem übergriffigen Gott, der bald am Boden liegt – als Opfer der eigenen toxischen Männlichkeit« – eine »überaus komische Kampfsport-Nummer«. Bungartens Stück wünscht der Rezensent – im Sinne der »künstlerischen Nachhaltigkeit«, für die der Stückemarkt mit seinem Nachspielpreis stehe – viele weitere Inszenierungen: »›Maria Magda‹ hätte auch noch eine dritte, vierte oder fünfte Inszenierung verdient.«