Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

The Blazing World

Play development by F. Wiesel based on the novel by Margaret Cavendish

World premiere
World premiere
Theatre
Zwinger 1
in German
[recommended for ages 16 and up]

In 1666, Europe is going through the so-called Little Ice Age. There is another outbreak of the pest. London is burning. While new forms of government are devised, old ones overthrown and questioned everywhere, Margaret Cavendish becomes the pioneer of Science Fiction literature with her book »The Blazing World«. In a utopian parallel world beyond the North Pole and surrounded by beasts and fantastic technology, she poses the question of female participation in society, science and politics. She looks for answers, creates a matriarchy, subjugates the entire planet in the end and continues to ask: What worlds do we imagine if the one we’re living in is falling apart? 

After »Restworld«, »The Blazing World« is the second work by Frankfurt-based duo F. Wiesel at the Theater und Orchester Heidelberg. In their works, F. Wiesel focus on puppet and object theatre as well as the use of analogue special effect techniques.  


Content notes / Notes on sensitive content

Costume Design
Staff text
Dramaturgy
Theatre Education
Mareike Schneider
Die junge Frau, Kaiserin
Margaret Cavendish
Kaiser, Bärenmensch, Vogel, Fuchsmensch
Bärenmenschen, Vögel, Wurmmenschen
Sarah Wissner Helga Lázár
Vogelmensch
Figure Construction
F. Wiesel, Sarah Wissner, Naomi Kean
Motif Curtain
Naomi Kean
Assistant Director and Stage Manager
Goldie Röll / Corinna Reichle
Costume Assistant
Tobias Junker / Clara Wilkening
Soufflage
Sarah Kreß
Costume Hospitanz
Anna Sganbati / Antonia Maria Hüning

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to an introduction by Lene Grösch (in German) here.

Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer von Siegersbuschfilm

Eine »schillernde Uraufführung«, in der »skurrile Fabelwesen« die Utopie einer »heileren Welt« reflektierten, sah Eckhard Britsch für den Mannheimer Morgen (25. September 2023). F. Wiesels Adaption sei durchsetzt von »ironischen Textbezügen, nachdenklichen Querverweisen und griffigen Spielszenen« - »überzeugend« sei das »intensive Spiel der sechs Akteure«, vom Publikum mit »ebenso intensivem Beifall belohnt«.

Von einem »fantastische[n] Bühnentrip in den unendlichen Weiten des Kopfuniversums« mit »eindrucksvollen Figuren« und »Filmtrick-Effekten« berichtet Heribert Vogt in der Rhein-Neckar-Zeitung (26. September 2023). Die »unterhaltsame« Uraufführung überzeuge auch durch »Spielwitz und Situationskomik« und sei entsprechend mit »starke[m] Applaus« bedacht worden.