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Where you come from

based on the novel by Saša Stanišić

Theatre
Marguerre-Saal
in German
[recommended for ages 15 and up]

»Where you come from« is set in a village where only thirteen inhabitants remain, a country that no longer exists today and a divided family that is mine. »Where you come from« is a book about my homelands, both remembered and imagined. A book about language and shame, settling in and getting by, luck and death. 

Saša Stanišić lived in Heidelberg from 1992 until 2004. As a teenager, he lived in Emmertsgrund and went to the Internationale Gesamtschule Heidelberg (International Comprehensive School). He covers this time in his novel that received the German Book Price in 2019: He describes growing up in Germany in the 1990ies during the Yugoslav Wars. After a successful stage adaptation, »Where you come from« now finally conquers the big stage of the Theater und Orchester Heidelberg.


Content notes / Notes on sensitive content

Direction
Stage and Costumes
Music
Lighting Design
Karsten Rischer
Dramaturgy
Theatre Education
Mareike Schneider
Kristina
Assistant Director
Corinna Reichle
Assistant Stage Design
Judith Grätzer
Costume Assistant
Clara Wilkening
Directorial Intership
Giulia Trezza
Stage Manager
Joris Freisinger
Soufflage
Sarah Kreß

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to an introduction by Maria Schneider here (in German).

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Trailer by Siegersbuschfilm

In der Deutschen Bühne (online, 11. Dezember 2023) schreibt Manfred Jahnke, Regisseur Nick Hartnagel sei eine »differenzierte hochpolitische Inszenierung gelungen, die nicht auf den leisen Humor der Vorlage verzichtet«. Das »Narrativ des Originals« werden beibehalten, »viel Raum« hätten die Szenen, die in Heidelberg spielten; im Fokus der Inszenierung stehe die Beziehung zwischen der Großmutter Kristina und den vier Darsteller*innen des Saša. In ihrem Spiel arbeiteten diese »wunderbar genau« unterschiedliche Facetten ihrer Figur heraus.

Ein »vielschichtiges Theaterstück« mit »berührenden Momenten« sah Eckhard Britsch für den Mannheimer Morgen (11.12.2023). Der Abend pendele »in raffiniert-spielfreudiger Weise« zwischen »verstörender Innenschau, Sehnsucht, Hoffnung, Selbstfindung und zeitgeschichtlichen Bezügen«. Die »ausgezeichnete Besetzung« mit ihrem »packenden Spiel«, die »imaginative Bühnengestaltung« und die Musik seien mit »heftigem Beifall« gefeiert worden.