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The Sacred Duck

A Play with Gods and Men / Opera in a prelude and three acts by Hans Gál

Musical Theatre
Marguerre-Saal
[recommended for ages 15 and up]

After a brief moment of inattentiveness, poor Kuli Yang finds himself in a serious predicament. An illicit look at the Mandarin’s wife, the beautiful Li, and the duck he was supposed to deliver for the Mandarin’s festive banquet is stolen. As a punishment, Yang faces death by decapitation, but the gods intervene and exchange the heads of Kuli and the Mandarin. In his new body, Yang manages to save his own life, enjoy the love of the otherwise unattainable Li and abolish restrictive laws.

But when he tries to abolish the gods as well, they decide enough is enough. Premiering at Dusseldorf’s Städtisches Theater on 29 April 1923, »The Sacred Duck« turned into a sensational success for Austrian composer Hans Gál. When the Nazis seized power and drove the Jewish composer into exile in Scotland, the opera along with many of his other works fell into oblivion

Musical Direction
Direction
Stage Design
Dirk Becker
Costumes
Dramaturgy
Theatre Education
Mandarin
Kuli Yang
Tänzerin
Gaukler
Haushofmeister
Gott über dem Wasserbecken
Gott an der Türe
Gott über dem erhöhten Sitz
Han Kim
Chor und Extrachor des Theaters und Orchesters Heidelberg
Statisterie des Theaters und Orchesters Heidelberg
Musical Rehearsals
JunYoung Kim, Hanna Klose, Kens Lui
Assistant Director and Evening Performance Direction
Lennart Kammler
Stage Manager
Sandra Wisotzki
Assistant Stage Design
Bettina Ernst
Costume Assistant
Antonia Hüning (FSJ)
Direction Hospitanz
Joseph Noble
Costume Hospitanz
Laura Meisel
Music Theatre Education
Annabelle Ruth
Head of Extras
Meike Bergmann
Supertitles Creation
Ulrike Schumann
Supertitles Management
Gabriele Carta, Ayana Friederike Kehr, Annabelle Woycke
Technical Director
Peer Rudolph
Assistant to the Technical Director
Aysha Tetzner  
Technical Production Manager and Workshop manager
Jens Weise  
Head of Stage Technology
Michaela Abts  
Stage Foreman
Brandon Ess  
Head of the Lighting Department
Ralf Kabrhel  
Head of Sound Department
Alexander Wodniok  
Sound Master
Luisa Lange, Lorenzo Westermann  
Head of Props
Anna Waldenmaier, Jürgen Kohl-Wilz (Deputy)  
Props Manager
Leo Kleiber, Jürgen Kohl-Wilz, Laurenz Micke  
Head of Costume Department
Katharina Kromminga, Kristina Flachs (Deputy and Costume Design)  
Womens Wardrobe Master
Dagmar Gröver  
Mens Wardrobe Master
Katja Ulrich  
Head of the Dressing Room
Pia Derbani  
Head of Make-up
Kerstin Geiger, Kerstin Glinz (Deputy)  
Make-up Artist
Benita Breetzke, Tekoshin Güzel, Marlene Miensopust, Olga Pavychenko, Jovana Ruf
Head of the Paint Shop
Dietmar Lechner  
Theatre Sculptor
Mario Hansen  
Head of the Decoration Workshop
Markus Rothmund  
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weis, Marco Schaffer  
Head of the Carpentry
Klaus Volpp

Listen to an introduction by Ulrike Schumann (in German) here.

Regisseurin Sonja Trebes habe das Stück »treffsicher ins Heute« geholt und verlasse sich dabei »ganz auf die Musik«, bemerkt Uwe Schweikert in der Opernwelt (Mai 2020). Gáls »üppige Orchesterpalette« beherrsche »von der rauschhaften Ekstase bis zum sarkastischen Spott-Ton alle spätromantischen Farben« – durch die Partitur führe Dietger Holm am Pult Graben und Szene »mit sicherer Hand«. Fazit des Rezensenten: »Großer Beifall für die überzeugende Wiederbelebung eines zu Unrecht vergessenen Stücks, das die nicht eben große Zahl deutscher Opernkomödien vermehrt«.

Regisseurin Sonja Trebes erzähle »recht nah am Libretto«, das viel »Witz« habe, und verzichte, wie auch von Gál vorgesehen, weitgehend auf »asiatisches Kolorit«, berichtet Jesper Klein in der Frankfurter Allgemeinen Zeitung (12. März 2020). Die Musik »glitzert und strahlt«, einige Melodien gingen direkt ins Ohr, »ein Wiederaufleben von Gáls Musik kann man sich nur wünschen«, so der Kritiker.

Hans Gáls »reizvolle Partitur«, zwischen »Komik und Groteske oszillierend«, mit »melodischen Bögen« und »reicher Polyphonie« habe sich in Heidelberg unter dem »souveränen« Dirigat Dietger Holms »so poetisch wie farbenprächtig entfaltet«, meint Manuel Brug in der Welt (10. März 2020).