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Mother Courage and Her Children

A chronicle of the Thirty Years’ War / by Bertolt Brecht with music by Paul Dessau

Theatre
Marguerre-Saal
German with English supertitles
[recommended for ages 15 and up]

Europe lies in tatters. The Thirty Years' War is raging. Millions of people have only ever known a wartime existence. One of them is Anna Fierling, called Mother Courage, who follows the army train as a trader. The war needs to nourish the war; Mother Courage has to feed her three children. With her cart, she pursues the troops as they criss-cross through Europe in order to make her small family's living. Her only fear is the looming peace, which could ruin her business. But war is a cruel business partner.

Bertolt Brecht's anti-war play is one of the most frequently staged plays in modern theatre, impressively demonstrating the disastrous consequences of violence and the commercialisation of war.

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Musical Direction and Arrangements
Stage Design
Costumes
Mayke Hegger
Lighting Design
Ralf Kabrhel
Video
Dramaturgy
Theatre Education
Mareike Schneider
Mutter Courage
Kattrin, ihre stumme Tochter
Eilif / Der Fähnrich
Schweizerkas
Der Koch / Der alte Obrist
Der Feldprediger
Yvette Pottier / Die Bauersfrau
Der Feldwebel / Der Feldhauptmann / Der Schreiber / Ein Soldat / Der Bauer
Der Werber / Der mit der Binde / Junger Soldat / Der Soldat / Der junge Bauer
Piano, Keyboard
Trumpet, Tenorhorn
Double bass, Tuba, Musical Saw
Drums, Percussion
Assistant Director
Florian Huber
Stage Design Asisstance
N. N.
Stage Manager
Joris Freisinger
Soufflage
Sara Eichhorn
Surtitle-Composure and -Inspection
Anna-Julie Klein
Technical Director
Peer Rudolph
Technical Production Manager
Jens Weise
Head of Stage Technology
Michaela Abts
Stage Foreman
Rolf Bader
Head of the Lighting Department
Ralf Kabrhel
Head of Sound Department
Alexander Wodniok
Sound
Luisa Lange, Konstantin Springer
Head of Costume Department
Katharina Kromminga, Kristina Flachs (stellv.)
Costume Processing
Kristina Flachs
Master of Costume
Damen Karen Becker
Herren Alexandra Partzsch
Head of the Dressing Room
Sabrina Flitsch
Chief Make-up Artist
Kerstin Geiger, Martina Müller (stellv.)
Evening make-up(alternating)
Kerstin Glinz, Laura Moormann, Jovana Ruf, Laura Stumpf, Nikola Wells
Head of Props
Lotte Linnenbrügger
Props
Jürgen Kohl-Wilz, Laurenz Micke
Head of the Painting Room
Dietmar Lechner
Head of the Decoration Workshop
Markus Rothmund
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weis
Head of the Carpentry Workshop
Klaus Volpp

Listen to an introduction in German by Lene Grösch here.

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Trailer by Siegersbuschfilm

Die Inszenierung biete einen »klugen und zeitgenössischen Ansatz« zu Brechts Kapitalismuskritik, bemerkt Ralf-Carl Langhals im Mannheimer Morgen (11. Dezember 2021), dabei nehme Regisseur Markus Dietz den Text ernst, gehe aber »mit diesen berühmten Brecht-Sätzen sparsam um«. Katharina Quast in der Titelrolle lege in Dietz’ Inszenierung eine »echte Neuinterpretation« vor. »Durchsetzungsstärke, Mundwerk, Format und Gestaltungswille« zeige sie, aber auch große Emotionen, »ohne in die Kitsch-Falle zu tappen«: »Eine solche leidensfähige und leidenschaftliche Courage sah man noch nicht«. Fazit des Rezensenten: Es bleibe »ein dichter, zweistündiger Theaterabend mit großer und echter Ensembleleistung: Es wird gespielt − und wie!«

In der Rhein-Neckar-Zeitung (13. Dezember 2021) schreibt Volker Oesterreich, Regisseur Markus Dietz befreie sich von der »musealen Brecht-Tradition« mit einem »teilweise schroffen, aber zur kriegerischen Thematik passenden Zugriff« auf die Vorlage und auch musikalisch viel interpretatorischer Freiheit, ja »Freibeuterei«, mit »ungewöhnlichen Klangeffekten«. Das Bühnenbild von Ines Nadler werde »eindrucksvoll« zum »Sinnbild der Kriegsmaschinerie«, illustriere das »Chaos und den moralischen Bankrott« des Krieges.