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Clothes Make the Man

after Gottfried Keller

Young Theatre [12+]
Zwinger 3
Stage version by Daniel Foerster and Theresa Leopold / in German without supertitles

The poor tailor Wenzel Strapinski has just lost his job. In such a situation, his extremely noble coat soon turns out to be very useful: thanks to his luxurious appearance, everybody in the small hamlet of Goldach thinks that he is a prosperous count who must be courted good and proper. Wenzel isn't sure how long his conscience will let him keep up the false pretences, but casts aside all misgivings when the councillor's clever and beautiful daughter falls in love with Count Strapinski. How long until his masquerade must fall to pieces?

There ensues an exciting and comical tale that examines the relationship between deception and truth, appearance and reality as well as the question of one's own identity.

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Stage and Costumes
Dramaturgy
Theatre Education
Assistant Director
Caroline Ufer
Direction Hospitanz
Linn Bechtloff / Clara Seckel
Costume assistant
Franziska Deubert
Technical Manager Zwinger
Roberto Martinez
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Trailer by Siegersbuschfilm

Im Mannheimer Morgen (7. März 2023) gefallen Eckhard Britsch »hübsche« Regie-Einfälle und das Spiel des Ensembles. Die Inszenierung besteche durch die »griffige (…) Spielfreude der Akteure (teilweise in Mehrfachrollen!), in der Witz und Charme zu ihrem Recht kommen, wenn die Bühnen- und Kostümgestaltung von Lise Kruse die Mittel mit Geschick und optischer Video-Präsenz einsetzt«. So sei die Premiere auch »begeistert aufgenommen« worden.

»Dramaturgisch klug und pädagogisch sinnvoll« findet es Ingeborg Salomon in der Rhein-Neckar-Zeitung (7. März 2023), junge Menschen mittels Kellers Novelle »dazu einzuladen, sich Gedanken über Selbstwahrnehmung und Fremdwahrnehmung zu machen«. Regisseur Daniel Foerster sei eine »stimmige Inszenierung gelungen«, die das Thema »humorvoll und doch eindringlich« behandle und vom Publikum »begeistert gefeiert« worden sei. Dass die Inszenierung »ganz ohne moralisch erhobenen Zeigefinger« auskomme, mache sie besonders »sehenswert – für alle«.