Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

The Weight of Ants

by David Paquet

Young Theatre [12+]
Zwinger 3
in German

Translated by Frank Weigand

Jean’s and Olivier’s school landed in the top 10 of the country’s worst schools. The good thing about it is that they will get a special subsidy to finance the future weeks. The school’s headmaster says: »Loosely translated that means we will organise school elections so that you think you have power. After that we will organise a costume party so that you forget that you don’t have any. Are you excited? Me neither.« Despite this less than motivating speech, Jean and Olivier put themselves up for student council elections. The election campaign, fuelled by enthusiastic speeches, asks loudly and bluntly whether optimism and commitment are still legitimate and viable today. 

With »The Weight of Ants« Canadian author David Paquet wrote a fast paced, furious comedy in which a chaotic world of adults offers young people neither orientation nor participation.

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Stage and Costumes
Dramaturgy
Theatre Education
Jeanne / Die Shampoo-Werbung / Stimme der rachitischen älteren Frau
Olivier / Émilio, Naturwissenschaftslehrer / Mike
Bertha aus der Mensa / Mimi-Rose, Mathelehrerin / Oliviers Mutter / Die betrunkene Buchhändlerin / Die Bürgermeisterin / Gabielle / Joé
Der Direktor / Stimme des Manns in Anzug und Krawatte / Nort / Der Hausmeister / Der Therapeut / Inhaber der Buchhandlung / Raoul
Assistant Director
Carloine Ufer
Commissary Technical Manager Zwinger
Roberto Martinez
Preliminary Work Stage
Christian Raudzis
Preliminary Work Lighting
Alexander Dressler
Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer von Siegersbusch Film

»Aktueller geht’s nicht« findet Ingeborg Salomon mit Blick auf das Thema Widerstand und die derzeitige Protestbewegung gegen Rechtsextremismus. In der Rhein-Neckar-Zeitung (23. Januar 2024) schreibt sie weiter, Regisseurin Birga Ipsen zeige »enormes Gespür für ihr junges Publikum« und habe eine »rasante Teeniekomödie« inszeniert, die »schrill und wütend gegen Abgestumpftheit und Ignoranz anschreit, dabei aber immer lebensbejahend und optimistisch bleibt«. Für diese Botschaft und die überzeugenden Darsteller*innen habe es bei der Premiere »begeisterten Applaus« gegeben.

Der Autor verfalle »ob all der Ratlosigkeit unserer Zeit nicht in Larmoyanz«, freut sich Eckhard Britsch im Mannheimer Morgen (23. Januar 2024), sondern kleide »seine Zustandsbeschreibung in ein komödiantisches Gewand, das jeden Regisseur zu fantasievoller Umsetzung animieren muss.« Und dies sei nur eine von »mehreren Qualitäten« der Inszenierung, in der die Darsteller*innen ihre Figuren mit »viel Spielfreude« zu »prallem Bühnenleben« erweckten.