Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

Antigone

based on the play by Sophocles

Young Theatre [12+]
Zwinger 3
in German

The war over Thebes is over. The lifeless bodies of Eteocles and Polynices, sons of Oedipus, lie before the gates of the city. Because neither one would grant the other the throne, they lead a fierce battle at the end of which they struck each other dead. The new ruler over Thebes is Creon. Her first act is to decree that Eteocles shall be buried as a hero while Polynices shall be left to rot without burial. Anyone who violates this decree will face the death penalty. Antigone, daughter of Oedipus, is unwilling to accept the fate of Polynices. She is the one to defy the decree of Creon, jeopardising her own life. 
This new interpretation of the antique classic centres around Creon, Antigone and Ismene, all played by women. That poses the questions of rationality versus emotionality, responsibility, morals and power.
The audience itself will also deal with the themes of power and influence in a special way: They will decide what the end of the production and thus Antigone's story will be.

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Stage and Costumes
Dramaturgy
Theatre Education
Ismene
Assistant Director
Caroline Ufer
Commissary Technical Manager Zwinger
Roberto Martinez
Preliminary Work Stage
Christian Raudzis
Preliminary Work Lighting
Alexander Dressler / Niklas Ott

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer by Siegersbuschfilm

Für die Rhein-Neckar-Zeitung (19. September 2023) besuchte Ingeborg Salomon die Eröffnungspremiere der Spielzeit und sah ein »starkes Frauen-Trio«. Natascha Kalmbachs Inszenierung straffe Sophokles’ Tragödie zu einem Drei-Frauen-Stück, übertrage den antiken Chor in »Posts und Tweets« und fordere das Publikum dazu auf, die zentralen Fragen des Stücks zu reflektieren und über Abstimmungen mitzuentscheiden, ob Antigone »eine Heldin oder eine Gesetzesbrecherin« ist. Den Spielerinnen attestiert die Kritikerin »viel Spielfreude« (Katharina Kessler als Antigone), die Darstellung mit »vielen Facetten«, einen »gelungene[n] Einstand« im Ensemble (Tabea Mewes als Ismene) und eine »sehr glaubwürdige Verkörperung« (Patricia Schäfer als Kreon). Fazit der Rezensentin: »Das Publikum spendete begeisterten Applaus für ein spannendes Theatererlebnis, eine gegen den Strich gebürstete Inszenierung und ein überzeugendes Schauspielerinnen-Trio.«

»Charmant« findet Eckhard Britsch im Mannheimer Morgen (20. September 2023) nicht nur die Besetzung Kreons mit einer Schauspielerin und die Befragung des Publikums zum »Dilemma zwischen Machtanspruch und persönlicher Betroffenheit […], private[r] Aufmüpfigkeit versus Staatsideologie« – ihm gefallen auch die »ausgezeichnet« spielenden drei Darstellerinnen der »entschlackte[n] ›Antigone‹«. Es »lohnt sich weiter«, die »Wertigkeit [der Klassiker] fürs Heute« zu prüfen, meint der Kritiker über die »wirklich spielfreudige« und mit »viel Beifall des überwiegend jungen Publikums« bedachte Premiere, bei der am Ende »Vernunft und Empathie […] über Staatsraison und Tyrannei« siegten.