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Death in Venice

Death in Venice / Opera in two acts by Benjamin Britten

Musical Theatre
Marguerre-Saal
Libretto by Myfanwy Piper based on the novella by Thomas Mann / in English with German supertitles
[recommended for ages 16 and up]

The widowed poet Aschenbach has always committed to writing with iron discipline. A journey to Venice is supposed to revive and inspire the exhausted writer. In Venice, however, he falls in love with the boy Tadzio. These unspoken feelings he cannot act on remain but they turn his entire identity, including his artistic identity, upside down.

In 1973, the Aldeburgh festival saw the premiere of Benjamin Britten’s and his longterm libretto writer Myfanwy Piper’s version of Thomas Mann’s novella. Britten created music that conveys very moving dream images and reflects on mood swings that manage to stir us and shake us to the core.

The composer, like the poet before him, was less interested in a melancholic swan song for an ageing man’s youth and his own tabooed sexuality. Instead, he focused on the question of how strongly intellect, craft and personal feelings are allowed to, may want to or should determine each other in artistic work.

The silent role of the boy Tadzio is given a great scenic presence, as he is often present in Aschenbach's thoughts and phantasmagorias. The love of an adult man for a boy is thematised and scenically alluded to - but there will be no actual assault.


Content notes

Musical Direction
Direction
Magdalena Fuchsberger
Stage and Costumes
Monika Biegler
Video
Aron Kitzig
Lighting Design
Ralph Schanz
Choir Direction
Dramaturgy
Theatre Education
Gustav von Aschenbach
Der Reisende
Die Stimme Apollos
Solistinnen und Solisten des Opernchors des Theaters und Orchesters Heidelberg
Statisterie des Theaters und Orchesters Heidelberg Philharmonisches Orchester Heidelberg
Head of Studies
Hanna Klose
Assistant Director
Lennart Kammler / Anni Klatte
Stage Manager
Sandra Wisotzki / Anni Klatte
Assistant Stage Design
Chris Koch
Costume Assistant
Franziska Deubert
Costume Internship
Isabella Häussler
Speech Coaching
David Todd
Supertitles Creation
Ulrike Schumann
Supertitles Management
Gabriele Carta / Ayana Friederike Kehr / Annabelle Woycke

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to an introduction by Ulrike Schumann (in German) here.

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Trailer by Siegersbusch Film

Eine »in sich schlüssig[e]«, auf die Psyche des Protagonisten zielende Deutung habe Magdalena Fuchsberger in Heidelberg vorgelegt, meint Nike Luber in der Rhein-Neckar-Zeitung (29. Januar 2024), die von den Solisten, dem Chor und dem Orchester »überzeugend […] vermittelt« worden sei. Besonders hebt die Rezensentin Winfrid Mikus hervor; dieser trage »die Innenschau des Gustav von Aschenbach großartig, ins seiner Stimmführung ebenso wie in seiner Darstellung«, und auch James Homann, der alle seine »Figuren grandios« verkörpere und »meisterhaft« die Register wechsele.

Im Mannheimer Morgen (28. Januar 2024) schreibt Eckhard Britsch, die Inszenierung finde eine »eigene, sehr konzentrierte und dingliche Sprache« für die Hoffnungen und Sehnsüchte des Protagonisten. Winfrid Mikus brilliere mit »sängerischer Balance« und seiner »unverwechselbaren Stimm-Charakteristik«, James Homann trumpfe in seinen unterschiedlichen Rollen auf, »ausgezeichnet« findet der Kritiker auch Franko Klisović und den »präsenten, in griffig-durchsichtiger Stimmführung agierenden Chor«. Unter dem »ausgezeichneten« Dirigat Dietger Holms habe das Philharmonische Orchester die »komplexe Musik« Brittens »sehr gut ausgeformt«.   

In Magdalena Fuchsbergers Inszenierung werde die Oper zum »Kammerspiel […] einer völlig in sich selbst kreisenden Existenz«, schreibt Kai Scharffenberger in der Rheinpfalz (29. Januar 2024), und Winfrid Mikus vermittle den »an seiner Einsamkeit erstickenden« Aschenbach »gesanglich wie schauspielerisch so glaubhaft, dass man unmittelbar Anteil nimmt«. James Homann in seinen Rollen, inklusive eines »komisch-grotesken Bravourstück[s]« zu erleben, sei »eine Freude«, auch Franko Klisovic und der »vielfach solistisch« agierende Chor finden den Beifall des Rezensenten. Im Graben stelle Dietger Holm die »rhythmischen und instrumentalen Finessen von Brittens Partitur heraus« - musikalisch überzeuge der Abend »auf ganzer Linie«.