Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

Endgame

Play in one act by Samuel Beckett

Theatre
Alter Saal
translated from French by Elmar Tophoven / in German without supertitles

Hamm and Clov are playing. Hamm is blind and cannot walk, Clov cannot sit. Both need each other and cannot free themselves from the other. They might be the last humans. Well, at least Hamm's parents are still around. They’re stuck in bins. The game continues. »Finished, it's finished, nearly finished, it must be nearly finished.«

With »Endgame«, the Irish Nobel laureate Samuel Becket created one of the most incisive allegories of modern literature.

Direction
Stage Design
Lighting Design
Ralf Kabrhel
Composition
Dramaturgy
Theatre Education
Assistant Direction
Klaudia Rzezniczak
Assistant Stage Design
Margarita Bock
Artistic advice to the technical Production
Julica Schwenkhagen
Costume Assistant
N. N.
Costume Hospitanz
Larissa Berberich
Stage Manager
Christian Schubert, Joris Freisinger
Soufflage
Sarah Kreß
Technical Director
Peer Rudolph
Technical Director Assistant
Aysha Tetzner
Technical Production Manager
Jens Weise
Head of Stage Technology
Michaela Abts
Stage Foreman
Andreas Murph Leirich
Head of the Lightning Department
Ralf Kabrhel
Head of Sound Department
Alexander Wodniok
Sound
Miloslav Popov, Tobias Schirmann
Head of Costume Department
Katharina Kromminga, Kristina Flachs (stellv.)
Costume Processing
Kristina Flachs
Head of Dressing Room
Sabrina Flitsch
Ladies' Tailor
Karen Becker
Men's Tailor
Alexandra Partzsch
Head of Make-up
Kerstin Geiger, Martina Müller (stellv.)
Make-up Artist
Ramona Bauer, Amelie Broich, Kerstin Glinz, Jovana Elena Ruf, Laura Stumpf
Head of Props
Lotte Linnenbrügger
Props
Stefanie Schumann
Head of the Paint Shop
Dietmar Lechner
Head of Decorations Workshop
Markus Rothmund
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weis
Head of the Carpentry Workshop
Klaus Volpp

Listen to an introduction in German by Jürgen Popig here.

Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer by Siegersbusch Film

»Endlich wieder das ›Endspiel‹!« Volker Oesterreich freut sich in der Rhein-Neckar-Zeitung (13. April 2022) über die Rückkehr eines Klassikers »mit aller Kraft und seiner bitterbös-komischen Vieldeutigkeit« in Holger Schultzes Inszenierung, die auf »hundertprozentige Werktreue« setze. Die »Ausweglosigkeit der Figuren berührt« den Kritiker »zutiefst«, alle »Akzente und Pausen« würden richtig gesetzt »in dieser Partitur aus Worten«. Dem Unglück der Figuren zuzuschauen, beschere dem Zuschauer »gemäß einem anderen Beckett-Titel ›Glückliche Tage‹«, so das Fazit des Rezensenten.

Im Mannheimer Morgen (13. April 2022) berichtet Eckhard Britsch von einer »spannenden« und »kurzweilig[en]« Inszenierung, die dem Publikum zugleich »viel Stoff zum Nachdenken auf den Nachhauseweg gibt«. Regisseur Holger Schultze lasse seine Darsteller*innen »immer Doppelbödigkeit ausspielen«, er vertraue auf »muntere Tempi in den textlichen Maskierungen und deren effektvollen Vexierspielen«. »Assoziationen zu realen Welt« seien »erlaubt und drängen sich auf«, meint der Kritiker.

Für Dietrich Wappler ist es in der Rheinpfalz (15. April 2022) das »Stück der Stunde, Kommentar zu Kriegswahnsinn und Menschenelend«. In seiner Inszenierung habe Intendant Holger Schultze Becketts Stück »tatsächlich als Spielvorlage genommen, als Angebot für skurriles, genaues, manchmal komisches, gedankenöffnendes Schauspielertheater«. Ob auf der Folie von Pandemie und Lockdown − wie zum Probenbeginn 2020 − oder vor dem Hintergrund des aktuellen Krieges in Europa zur Premiere: an der Inszenierung habe man nichts verändern müssen, die Heidelberger »mussten nur Becketts zeitlos-aktuelles Stück spielen, präzise, menschlich, manchmal komisch. Ein Theaterabend, der genau passt in diese Zeit.«