Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

The Golden Pot

A modern fairy tale / after E. T. A. Hoffmann

Theatre
Alter Saal
prepared for the stage by Jürgen Popig / in German without supertitles
[recommended for ages 15 and up]

Anselmus is an ill-fated student. Having kicked over a market trader's fruit basket, he has to give up the little money he had had to fritter away during the holiday. A mysterious, fantastical world opens up behind the facade of everyday life, and Anselmus is about to be drawn in. Suddenly the market trader appears to be a witch, the archivist Lindhorst turns into a lizard and his daughter Serpentina becomes a green-golden snake. Fairy tale parallel world or sick delusion? Anselmus is facing two incompatible life designs. One day, he will have to decide.

Ernst Theodor Amadeus Hoffmann's »modern fairy tale« (1814) had the fantastical abruptly burst into the here and now. Its very complexity keeps inviting new treatments of »The Golden Pot«.

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Stage Design
Music
Lighting Design
Ralf Kabrhel
Videodesign
Figure play
Sarah Wissner
Choreography
Dramaturgy
Theatre Education
Mareike Schneider
Anselmus
Serpentina / Veronika
Liese Rauerin
Archivarius Lindhorst
Konrektor Paulmann
Registrator Heerbrand
E. T. A. Hoffmann
Creatures and mythical beings
Live music (Piano)
Live music (Percussion)
Assistant Director
Klaudia Rzeźniczak
Assistant Stage Design
Ekaterina Degering, Claudia Jung
Costume Assistant
Nora Kirschmeier
Costume Hospitanz
Linus Görmar
Stage Manager
Burkhard Reitz
Soufflage
Sarah Kreß
Interpreter
Elvira Tcurikova, Artem Zahrebelnyi
Technical Director
Peer Rudolph
Assistant to the Technical Manager
Aysha Tetzner
Assistant to the Technical Director
Nadine Bork
Technical Production Manager
Jens Weise
Leiterin der Bühnentechnik
Michaela Abts
Bühnenmeister
Rolf Bader
Head of the Lighting Department
Ralf Kabrhel 
Head of Sound Department
Alexander Wodniok
Sound Master
Miroslav Popov, Tobias Schirmann
Head of Video Department
Hanna Green, Tom Wernecke
Video-Setup
Lea Fröhlich, Barnaby Vardigans
Costume Painter
Kristina Flachs
Head of the Dressing Room
Sabrina Flitsch
Wardrobe Master Men
Katja Ulrich
Wardrobe Master Women
Karen Becker
Head of Make-up
Kerstin Geiger
Make-up Artist
Ramona Bauer/Kerstin Glinz, Merit Grave/Marlene Miensopust, Tekoshin Güzel
Head of Props
Anna Waldenmaier, Jürgen Kohl-Wilz 
Props Manager
Josef Cernohous, Raphaela Cemgia
Head of the Paint Shop
Dietmar Lechner
Head of the Decoration Workshop
Markus Rothmund
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weis
Head of the Carpentry
Klaus Volpp

Listen to an introduction by Jürgen Popig in German here.

Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer by Siegersbuschfilm

»In Staunen versetzt« werde man durch die »beeindruckende Aufführung«, für die Regisseur Holger Schultze mit seinem Team »tief in die Theaterzauberkiste« gegriffen habe – so Heribert Vogt in der Rhein-Neckar-Zeitung (27. Februar 2023). Dem Kritiker gefielen das »so variable wie effektvolle Bühnenbild«, die »einfallsreichen Kostüme« und die Live-Musik ebenso wie das »spektakuläre Figurenspiel« und das »sehr raffinierte Videodesign«. Besonders sei auch dem Ensemble zu verdanken, dass man »tief eintauche« in die »Spiegelungen und Verwirrungen« der Geschichte und sich von der Inszenierung anregen lasse, selbst den Blick zu öffnen für den »prallvitalen, magischen Lebensdschungel«.

Die »griffige Bühnenfassung«, die nah an Hoffmanns Vorlage bleibe, den »Figuren aber Leben einhaucht«, sei eine »Steilvorlage« für Regisseur Holger Schultze, »dessen Inszenierung vitale Personenführung mit Witz und Charme« kombiniere, hier dürfe »Theater ›gespielt‹ werden«, freut sich Rezensent Eckhard Britsch im Mannheimer Morgen (27. Februar 2023). Die Inszenierung lebe vom »Gesamtpaket« aus Bühne, Kostümen, Licht, Video und »eingängiger« Musik, in dessen »attraktivem Farbenspiel« dem Kritiker auch das Ensemble gefällt. Sein Fazit: »Heftiger Premierenbeifall für ein ausgezeichnetes Bühnen-Märchen.«