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Time is Driving the Car

Songs and texts from bars, ranging from Kurt Tucholsky to Udo Lindenberg

Theatre
Zwinger 1
in German

Unemployment and a shortage on the housing market, the spectres of war and populism, inflation and economic crisis – a look into the lyrical political writing and political essays of the 1920ies and 30ies reveals surprisingly topical and contemporary texts. Nevertheless, they are mostly light and humorous, full of puns, gallows humour and calculated pessimism, and have often been turned into songs, thereby maintaining their popularity until today. In a typical bar atmosphere, regulars meet revolutionists, flâneurs meet lovers. A revue with poems and aphorisms by Erich Kästner, Walter Mehring and Kurt Tucholsky as well as songs by Friedrich Hollaender, Hanns Eisler, Hildegard Knef and Udo Lindenberg. And many more. In 1927, Erich Kästner wrote: »We’re all on the same train«. But also: »Time is driving the car. But no one knows how to steer.«

Due to high demand, additional dates in October and November 2024 are now on sale.
Direction
Musical Direction
Stage Design
Choreography
Lighting Design
Kristin Rohleder
Dramaturgy
Percussion etc.
Piano etc.
Assistant Director and Stage Manager
Laura Krahn
Costume Assistant
Clara Akemi Wilkening
Direction Hospitanz
Helen Metzger
Costume Hospitanz
Isabella Prasch

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

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Trailer by Siegersbuschfilm

Eine kurzweilige Revue in Form eines »virtuosen Liederabends« habe Holger Schultze in Szene gesetzt, berichtet Alexandra Beilharz in der Rhein-Neckar-Zeitung (2. Dezember 2023). Themen wie »Wohnungsnot, Kriegsgefahr, Inflation und Wirtschaftskrise« verwiesen nicht nur auf die Entstehungszeit, sondern auch auf das Heute. Dabei würden auch die schweren Inhalte »humorvoll« und »leichtfüßig«, mit »beeindruckenden« Tanzeinlagen und mit großer musikalischer Bandbreite geboten. Der »unterhaltsame« und »gleichwohl nachdenklich stimmende Abend«, der trotz Leichtigkeit nie den »künstlerischen Anspruch« vermissen lasse, sei vom Publikum »zu Recht« mit Begeisterung aufgenommen worden.

In seiner »literarisch-musikalischen Zeitreise« verwebe Regisseur Holger Schultze »melancholische Innenschau und überschäumendes Temperament«, meint Eckhard Britsch im Mannheimer Morgen (2. Dezember 2023). »Doppelbödig« in Spiel und Gesang, mit »exzellent[er]« musikalischer Umsetzung, in »Frust und Daseinslust« feuere das Ensemble sich gegenseitig an. Das Publikum werde in »den Wirbel der Zeit« hineingesogen, der Abend stimme »nachdenklich« und begeistere. »Die Inszenierung wird sicher wieder ein Renner«, prognostiziert der Rezensent.