Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

Bone Smoke

by Melanie Lane

World premiere
World premiere
Dance
Zwinger 1
[recommended for ages 16 and up]

In April 1815, the volcano Mount Tambora, located on an Indonesian archipelago, broke out. Eruptions were so violent that the upper third of the enormous mountain vanished overnight. Volcanic ashes darkened large parts of the sun for over a year, and there was a rumour going round that the sun was dying. In her new creation for the Dance Theatre Heidelberg (DTH), Javanese-Anglo-Australian choreographer Melanie Lane reflects on fears and fantasies surrounding the extinction of the human race. 

»Bone Smoke« is a poetic thriller. Ten dancers try to propose a conciliatory instead of an inevitable end, discovering the beauty of decay and dreaming beyond the body's borders. Accompanied by a new composition of the Spanish cellist Yamila Rios, the play creates a world where utopias and dystopias meet.

Choreography
Music
Lighting Design
Jonah Fellhauer
Stage and Costumes
Rehearsal Manager
Artistic Production Management
Dance Education
Physiotherapy DTH
Marc Lauer and the team from PLÖCKPHYSIO Heidelberg

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to a conversation with Natalie Broschat and Choreographer Melanie Lane here (in English).

Please accept Cookies, to show these contents.

»Großartig« lautet das Fazit von Martin Vögele im Mannheimer Morgen (10. Oktober 2023). Melanie Lane schaffe in ihrer Choreografie mit der »eindrücklichen« Komposition von Yamila Rios nicht nur apokalyptische Bilder, »wie das Gefüge ihrer Welt erschüttert wird«, sondern man sehe »Trutz und Trösten, Aufbäumen und Ankämpfen«, sehe Bilder von »epischer Anmutung«, die über einen »endzeitlich-finalen Punkt« hinausgingen: »Wir bezeugen, wie sich das Leben weiter bewegt, neue Formen bildet, neue körperliche und gesellschaftliche Gestalten annimmt«. Die Uraufführung zeige damit nicht allein eine »herausragende tänzerische und choreografische Leistung«, sondern gleichzeitig, »wie in der Dunkelheit neues Licht Wurzeln schlagen kann«.

With kind support of