Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

Silk

by Iván Pérez

World premiere
World premiere
Dance
Marguerre-Saal
[recommended for ages 16 and up]

»Silk« is a sensual work that combines the disciplines of dance and fashion. Inspired by the delicate texture and great elegance of silk, the artistic director of Dance Theatre Heidelberg (DTH), Iván Pérez, creates this dance piece in collaboration with fashion designer Alejandro Palomo, with whom he produced »The Male Dancer« at the Paris Opera Ballet in 2018.

Palomo´s inquisitive vision creatively blurs the borders between masculinity and femininity, which here hints at a unique form of sex determination discovered in the silk moth. Intrigued by this and drawing from his previous examination of masculinities in »The Male Dancer«, Pérez now moves beyond binaries with »Silk«, knitting sinuous movements that construct an intricate choreographic fabric.


Accompanying »Silk« are DTH extras, which you can find in the dance calendar.

 

Choreography and Direction
Costume Design
Stage Design
Lighting Design
Ralph Schanz
Assistant to the Choreographer
Artistic Production Management
Dance Education
Assistant Stage Design
Theresa Schneider
Stage Manager
Joris Freisinger

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

Listen to an introduction by Natalie Broschat talking to members of the production. Part I: Alejandro Palomo and Iván Pérez.

Part 2: Miguelángel Clerc Parada und Yoko Seyama

Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer by De-Da Productions

Iván Pérez sei mit seinem Ensemble wieder eine »grandiose Tanzarbeit« gelungen, in der er »kongenial Raum, Farbe, Stoff, Licht, Bewegung und Musik zu einem sinnlichen Erlebnis verschmelzen« lasse, schreibt Nora Abdel Rahman im Mannheimer Morgen (27. Februar 2024). Der »große Reiz« seiner Choreografie liege darin, dass er die »Webkunst der Raupe« ebenso wie die »menschliche Verarbeitung der Seide« verhandle und mit seinem Ensemble »so einfach wie genial« veranschauliche.  

Ein »ungewöhnliches choreografisches Statement« habe Iván Pérez abgegeben, berichtet Isabell von Neumann-Cosel in der Rhein-Neckar-Zeitung (28. Februar 2024), und für seine Compagnie einen »Gemeinschaftsauftritt« gestaltet, der »Genderzuschreibung und Gefühlserkundung« vermeide. Bilder von »Kette und Schuss« fänden sich nicht nur in den »fließenden Bewegungen« der Choreografie, sondern auch im Bühnenbild wieder, das »effektvolle Auf- und Abtritte« ermögliche. Definiert auch von der »experimentellen elektronischen« Musik griffen alle Elemente »passgenau ineinander« und summierten sich zu »einer attraktiven ästhetischen Wirkung«.

With kind support of