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The Visit

A tragicomedy by Friedrich Dürrenmatt / With texts from »A Girl's Story« by Annie Ernaux

Theatre
Marguerre-Saal
in German without supertitles
[recommended for ages 16 and up]

She's back. There's a whole lifetime spanning the old lady's youth and her present day. Now she is back in her home town. In Güllen. What happened back then shaped her life. The time has come for it to finally also shape – and end – her former lover's life.

Thus multi-billionaire Claire Zachanassian, formerly Kläri Wäscher, and Alfred Ill meet again in Güllen. They last saw each other at court, where Ill denied being the father of their joint illegitimate child and thereby condemned Kläri to social calamity. Now the population of the bankrupt town is hoping that the filthy rich returnee will let the big bucks roll. She'll let them roll. On one condition …

Following »Peer Gynt« und »Oedipus«, this is Alexander Charim's third production at Theater und Orchester Heidelberg. His stage version combines Dürrenmatt's 20th century classic with a work by the current winner of the Nobel Prize for Literature, Annie Ernaux: passages from »A Girl's Story« complement the play in the double figure Claire Zachanassian/Kläri Wäscher.

Content notes / Notes on sensitive content

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Stage Design
Costumes
Composition
Dramaturgy
Theatre Education
Claire Zachanassian
Kläri Wäscher
Ihre Gatten VII-IX
KobyLoby
Alfred III
Seine Frau
Seine Tochter
Sein Sohn
Der Bürgermeister
Die Pfarrerin
Der Polizist
Pfändungsbeamter Glutz
Der Zugführer
Die Presse
Assistant Director
Florian Huber
Stage Manager
Joris Freisinger
Soufflage
Henner John, Sarah Kreß
Stage Design Assistant
Ekaterina Degering
Costume Assistant
Nele Bracht
Dramaturgy Hospitanz
Solaf Almusleh
Costume Hospitanz
Clara Wilkening
Technical Director
Peer Rudolph
Assistant to the Technical Director and Organization
Aysha Tetzner
Technical Office
Nadine Bork
Technical Production Manager
Jens Weise
Head of Stage Technology
Michaela Abts
Eventmanager Stage Technology
Andreas Murph Leirich
Head of the Lighting Department
Ralf Kabrhel
Head of Sound Department
Alexander Wodniok
Sound Engineer
Luisa Lange, Konstantin Springer
Head of Costume Department
Katharina Kromminga, Kristina Flachs (deputy)
Costume Painter
Kristina Flachs
Head of the Dressing Room
Sabrina Flitsch
Wardrobe Master for Men
Alexandra Partzsch
Wardrobe Master for Women
Karen Becker
Head of Make-up
Kerstin Geiger
Make-up Artist
Ramona Bauer, Martina Hörz-Hagedorn, Kerstin Glinz, Daniela Werner
Deputy Head of Props
Jürgen Kohl-Wilz
Props Manager
Esther Hilkert, Frank Schwabe, Steffi Schumann, Josef Cernohous
Decorator
Werkstätten Theater und Orchester Heidelberg und Backstage Jonscher GmbH
Head of the Paint Shop
Dietmar Lechner
Head of the Decoration Workshop
Markus Rothmund
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weis
Head of the Carpentry
Klaus Volpp

Listen to an introduction in German by Maria Schneider here.

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Trailer by Siegersbuschfilm

In seiner werktreuen Inszenierung habe Alexander Charim Dürrenmatts »messerscharfem Dialogwitz« vertraut, berichtet Volker Oesterreich in der Rhein-Neckar-Zeitung (21. November 2022). Gleichzeitig habe er die bekannte Handlung durch Passagen aus Annie Ernauxs autobiografischem Text »[ge]spiegelt und vertieft«, was den Abend auch zu einem »wirkungsvollen Beitrag der #MeToo-Debatte« mache. Die Titelfigur sei ein »gefundenes Fressen für Darstellerinnen des Fachs ›Charakter-Drachen‹« und dem »doppelgesichtigen Profil« aus »zynische[r] Schärfe und bittere[r] Komik« werde Christina Rubruck als Claire Zachanassian »mit Bravour gerecht«.

In theater.pur (online, 21. November 2022) kann Eckhard Britsch die Einbindung von Ernauxs Text gut nachvollziehen, denn »auch Ernaux sucht das eigene Ich aus den Verletzungen der Kindheit/Jugend zu ergründen, wie Claire Zachanassian in ihren eiskalten Rachegelüsten die Verletzungen ihres Ausgestoßenseins durch die kleinbürgerliche Gesellschaft zu heilen versucht.« Die Inszenierung habe die Titelfigur konsequent gespalten: Christina Rubruck gebe ihrer alten Dame »Kälte und Zynismus«, während Sheila Eckhardt die junge Kläri Wäscher mit »Sehnsucht und Ungeduld« ausgestattet habe, beispielhaft für die »Sinnsuche Heranwachsender«. Marco Albrecht habe seinen Alfred Ill »mit vielen Facetten« gestaltet und die Inszenierung zeichne den »Verfall einer sittlichen Ordnung […] sehr präzise« nach. Fazit des Rezensenten: »sehr viel und intensive[r] Beifall für wirklich gut gemachtes Bühnen-Handwerk«.

Einen »durchaus spannenden Abend« sah Ralf-Carl Langhals für den Mannheimer Morgen (21. November 2022). Dürrenmatts tragische Komödie, in der er gezeigt habe, was alles »zugedeckt, verschleiert, übersehen, ignoriert werden und unausgesprochen bleiben muss, damit das Wirtschaftswunder wahrwerden kann« funktioniere heute, zum Beispiel mit Blick auf »Gas- und Fußballfelder« noch »ebenso glänzend«. Die Regie habe sich »diese zu nahe liegende Aktualisierung« auch gespart, dafür aber »gewinnbringend« Ernauxs und Dürrenmatts Texte verknüpft.