Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

Island

Dance soiree with choir / inspired by William Shakespeare's »The Tempest«

German premiere
German premiere
Dance
Marguerre-Saal
[recommended for ages 16 and up]

For twelve years, a man has been stuck alone on an island. The poor creature lives only in his dreams. Inspired by William Shakespeare's »The Tempest«, »Island« opens up many sides of a single figure brimming with lyricism and creativity despite the madness. Everything that surrounds him is but the outcome of his restless spirit.

Iván Pérez, artistic director of the Dance Theatre Heidelberg (DTH), choreographed »Island« together with director Grzegorz Bral and the Song of the Goat Theatre in Poland in 2016. The expressive physical movements on stage are accompanied by polyphonic song from composers Jean-Claude Acquaviva and Maciej Rychły with lyrics by Alicja Bral. The DTH dancers and the opera choir of the Theater und Orchester Heidelberg breathe utterly new life into a dance soiree of melancholia and nostalgia.

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Choreography
Direction
Grzegorz Bral
Musical Direction und Choir Direction
Musical Assistance and arrangement
Łukasz Wójcik
Music
Jean-Claude Acquaviva Maciej Rychły
Transcription
Lyrics
Alicja Bral
Stage Design
Lighting Design
Rehearsal Director
Dramaturgy
Alicja Bral Marcos Mariz
Production Management
Dance Education
Chor des Theaters und Orchesters Heidelberg
Technical Director
Peer Rudolph
Assistant to the Technical Director and Organization
Aysha Tetzner
Technical Office, Assistant to the Technical Manager
Nadine Bork
Technical Production Manager, Head of the Workshops
Jens Weise
Head of Stage Technology
Michalea Abts
Stage Foreman
Rolf Bader
Head of the Lighting Department
Ralf Kabrehl
Head of the Sound Department
Alexander Wodniok
Sound Technician
Luisa Lange, Konstantin Springer
Head of the Costume Department
Katharina Kromminga, Kristina Flachs (Deputy)
Wardrobe Master Women
Dagmar Gröver
Wardrobe Master Men
Baika Bettag
Head of the Dressing Room
Sabrina Flitsch
Assistant
Nora Kirschmeier
Head of Make-up
Kerstin Geiger
Make-up Artist
Marlene Miensopust, Olga Pavychenko
Head of Props
Jürgen Kohl-Wilz
Head of the Paint Shop
Dietmar Lechner
Head of the Decoration Workshop
Markus Rothmund
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weis
Head of the Carpentry
Klaus Volpp

Listen to an introduction in English here: Iván Pérez in conversation with Marcos Mariz.

Please accept Cookies, to show these contents.

Trailer by Siegersbuschfilm

Iván Pérez interessiere sich für die »Magie persönlicher Erinnerung« und: »das Premierenpublikum jubelt«, so Ralf-Carl Langhals im Mannheimer Morgen (12. Dezember 2022). »Der Clou« des spartenübergreifenden »sehr finstere[n], so doch bildstarke[n]« Abends sei, »dass getanzt, gesungen und gesprochen wird«; »am stärksten« findet der Rezensent den Abend, wenn die »stimmliche Polyphonie« in Bewegungsentwürfe münde, die die Tanzkompanie in »schwebende, wabernde Skulpturen« verwandle. Die mehrstimmigen, »äußerst suggestiv[en]« Gesänge würden vom Opernchor »bis in die exzellenten Soli hinein« und auch darstellerisch »souverän gemeistert«.

Ein »fremdartige[s] [...] Ritual« ziehe das Publikum in seinen Bann, berichtet Isabelle von Neumann-Cosel in der Rhein-Neckar-Zeitung (12. Dezember 2022). Keine Geschichte wolle der Choreograph hier erzählen, sondern die »Mittel des Theaters so überzeugend bündeln, dass die Zuschauer zumindest im Kopf auf das ferne »Island« mitgenommen« würden«. »Eindrucksvoll verstärkt« würde der Charakter der Szene durch das »Spiel mit Spiegeln und Licht« auf der Bühne.

In seeingdance.com (online, 12. Dezember 2022) berichtet David Mead über eine intensive Choreografie, die Shakespeares Drama in ein neues Licht setze, den Zuschauer ergreife und nicht mehr loslasse: »›Island‹ is an intense, magnetic work that puts a new face on Shakespeare’s drama. It grabs you and doesn’t let go.« Unwiderstehlich findet der Kritiker dabei, wie sich die unterschiedlichen Elemente des Abends, wie sich Tanz- und Gesangsensemble zu einem einzigen Ensemble, einem Bild zusammenfänden und würdigt zudem die herausragende darstellerische Leistung: »The dance, musical and visual layering are irresistible as the dancers of Dance Theater Heidelberg and the singers of the opera choir of the Theater und Orchester Heidelberg, initially separate groups, increasingly come together in a single ensemble, the latter coming into and moving around the dance space. It was outstandingly performed.«

With kind support of
The participation of Capucine Schattleitner and Andrii Punko is supported by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media in the programme NEUSTART KULTUR, Absolvent:innen-Förderung DIS-TANZ-START of the Dachverband Tanz Deutschland.