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Hamlet

Tragedy by William Shakespeare

Theatre
Marguerre-Saal
in German without supertitles
[recommended for ages 16 and up]

Hamlet, the prince of Denmark, is a student at Wittenberg. When his father dies, Hamlet returns home to the Danish royal castle of Elsinore. Upon his arrival, he finds not a community of mourners, but a wedding party. His mother Gertrud has married Claudius, her deceased husband's brother. Hamlet is visited by an apparition: the ghost of the king, his dead father. The spirit reveals to Hamlet that he did not, as is officially claimed, die of a snakebite, but was poisoned – by Claudius. He asks Hamlet to avenge his murder. Hamlet does not really believe in ghosts. What is to be done? He keeps postponing his act of revenge. Until it is almost too late.

Shakespeare's »Hamlet«, one of the most famous plays in the world, is an ingenious mixture of deep, pensive drama and lurid revenge tragedy. Eight lives are claimed.

This production is accompanied by a programme from the Arts & Education team.

Direction
Lighting Design
Ralf Kabrhel
Fight choreography
Thomas Ziesch
Dramaturgy
Theatre Education
Hamlet, Prinz von Dänemark
Claudius, König von Dänemark, Hamlets Onkel
Gertrud, die Königin, Hamlets Mutter, jetzt Claudius' Frau
Polonius, Staatsrat
Laertes, Polonius’ Sohn
Horatio, Hamlets Freund und Vertrauter / Schlagzeug
Ophelia, Polonius' Tochter / Fortinbras
Rosencrantz, Höfling
Guildenstern, Höfling
Der Geist des letzten Königs, Hamlets Vater / Totengräber
Schauspieler / der andere Totengräber
Assistant Director
Florian Huber
Stage Manager
Joris Freisinger
Soufflage
Sara Eichhorn
Costume Assistant
Nora Kirschmeier
Assistant Stage Design
Chris Koch
Stage Foreman
Brandon Ess
Combat Choreography
Thomas Ziesch
Costume Hospitanz
Laura Meise
Technical Director
Peer Rudolph
Workshop Manager and Technical Production Manager
Jens Weise
Assistant to the Technical Director
Aysha Tetzner
Assistant to the Technical Management
Nadine Bork
Head of Stage Technology
Michaela Abts
Head of the Lighting Department
Ralf Kabrhel
Head of Sound Department
Alexander Wodniok
Sound Master
Luisa Lange, Lorenzo Westermann, Nils Bradatsch
Voluntary Social Year in the Sound Department
Edda Wasserbauer
Head of the Video Department
Hanna Green, Tom Wernecke
Video Set-up
Lea Fröhlich, Barnaby Vardigans
Head of Costume Department
Katharina Kromminga, Kristina Flachs (Deputy)
Costume Painter
Kristina Flachs
Head of the Dressing Room
Pia Derbani
Wardrobe Master Men
Alexandra Partzsch
Wardrobe Master Women
Karen Becker
Head of Make-up
Kerstin Geiger
Make-up
Ramona Bauer, Kerstin Glinz, Merit Grave
Head of Props
Anna Waldenmaier, Jürgen Kohl-Wilz (Deputy)
Props Manager
Steffi Schumann
Head of the Paint Shop
Dietmar Lechner
Head of the Decoration Workshop
Markus Rothmund
Head of the Metal Workshop
Karl-Heinz Weis
Head of the Carpentry
Klaus Volpp
Theatre Sculptor
Dmitry Sludyanin

Listen to an introduction by Lene Grösch (in German) here.

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Trailer by Siegersbuschfilm

In der Rhein-Neckar-Zeitung (19. Juni 2023) schreibt Volker Oesterreich, Regisseur Holger Schultze sei »kein Mann der inszenatorischen Mätzchen«, sondern »Diener der Dichtung und Brückenbauer zum Publikum«, was »fantasievolle Interpretationen und aktuelle Bezüge« nicht ausschließe. Sein »Hamlet« sei »frei von Pathos, aber dennoch mit tieferer Bedeutung«. Wenn hier die »Zeit aus den Fugen gerate«, dann schwinge auch »Olaf Scholzens Zeitenwende« mit. Leon Maria Spiegelberg meistere die »Titelpartie mit kontemplativer Kraft, der richtigen Portion Verrücktheit und einer starken Bühnenpräsenz«. Besonders gefielen dem Rezensenten auch die Totengräberszene als »Glanzstück des schwarzen Humors«, der »kühne architektonische Wurf« des Ausstatterduos und Simon Mazouri, der der Inszenierung am Schlagzeug den »richtigen Rhythmus« gebe und als Horatio eine »richtig gute Figur« mache. 

Mit »scheinbar leichter Hand« habe Holger Schultze den »Hamlet« inszeniert, er dekonstruiere den Text nicht, aber erlaube sich »den Hinweis, dass im Tragischen auch eine gehörige Portion Absurdität enthalten ist«, beobachtet Eckhard Britsch für den Mannheimer Morgen (21. Juni 2023). Schultze nehme dem Hamlet den »hohlen Pathos« und zeichne alle Figuren sehr »genau«. Das Publikum habe sich »erfreut« an einer »kurzweiligen und gelegentlich amüsanten« Premiere.